Between Distance and Connectivity

Experiences in Times of Covid-19

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/18524907e042

Keywords:

teaching experiences, technological mediation, distancing, COVID-19

Abstract

The obligatory social distancing imposed by the advance of the COVID-19 led to questioning normality and it immediately reverberated in the classrooms. The suspension of face-to-face classes presented a great challenge, and it was the teachers who quickly looked for alternatives to guarantee pedagogical continuity and bond with their students. Teaching and learning experiences mutated generating new forms of appropriation, production and consumption within the complex ecology of media. Transformative didactic experiences were presented in diverse contexts in environments with and without technological disposition.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Baricco, A. (2019). The Game. Barcelona, España: Anagrama.

Bergson, H. (2013). El pensamiento y lo moviente. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Cactus.

García Canclini, N. (1989). Culturas híbridas. Miguel Hidalgo, México: Grijalbo.

García Canclini, N. (2003). Noticias recientes sobre la hibridación. Trans. Revista Transcultural de Música, (7). Recuperado de http://www.sibetrans.com/trans/articulo/209/noticias-recientessobre-la-hibridacion

García Canclini, N. (2004). Diferentes, desiguales y desconectados. Barcelona, España: Gedisa.

Huergo, J. (1997). Comunicación / Educación. Ámbitos, prácticas y perspectivas. La Plata, Argentina: Ediciones de Periodismo y Comunicación.

Huergo, J. (2008). La relevancia formativa de las pantallas. Comunicar, 15(30), 73-77. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/158/15811864012.pdf

Kap, M. (2014). Conmovidos por las tecnologías. Pensar las prácticas desde la subjetividad docente. Buenos Aires, Argentina: Paidós.

Kap, M. (2018). La innovación en la enseñanza: propuestas y dispositivos alternativos. En AA.VV. (2018), Narrativas, contenidos didácticos y disciplinares para la divulgación, enseñanza y aprendizaje de la historia con medios audiovisuales. Mar del Plata, Argentina: Universidad Nacional de Mar del Plata.

Loveless, A. y Williamson, B. (2017). Nuevas Identidades de Aprendizaje en la Era Digital. Madrid, España: Narcea.

McLuhan, M. (1967). El medio es el mensaje. Londres, Inglaterra: Penguin Books.

Martin, M. V. (2018). Políticas públicas de formación del Profesorado en TIC (Tesis de Doctorado). Recuperado de http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/68077

Martín Barbero, J. (2003). La Educación desde la Comunicación. Bogotá, Colombia: Norma.

Orozco Gómez, G. (2002). Pedagogía de la tele-e-videncia (una propuesta mexicana de educación de las audiencias). Cuadernos Ininco (1). Caracas, Venezuela: Universidad Central de Venezuela.

Postman, N. (1998). Las 5 advertencias del cambio tecnológico. Recuperado de https://web.archive.org/web/20150904023009/http://www.globalizacion.org/desarrollo/PostmanCambioTecnologico.htm

Sassen, S. (2015). Expulsiones. Brutalidad y complejidad en la economía global. Buenos Aires, Argentina: Katz.

Scolari, C. (2015) (Coord.). Ecología de los medios: entornos, evoluciones e interpretaciones. Barcelona, España: Gedisa.

Scolari, C. A. (2018). Adolescentes, medios de comunicación y culturas colaborativas. Aprovechando las competencias transmedia de los jóvenes en el aula. Barcelona, España: Universitat Pompeu Fabra.

Vizer, E. (2007). Procesos sociotécnicos y mediatización en la cultura tecnológica. En De Moraes, D. (coord.), Sociedad mediatizada. Barcelona, España: Gedisa.

Published

2020-08-06

How to Cite

Martin, M. V., Kap, M., & Génova, E. (2020). Between Distance and Connectivity: Experiences in Times of Covid-19. Revista Argentina De Estudios De Juventud, (14), e042. https://doi.org/10.24215/18524907e042

Issue

Section

Dossier temático