TikTok
The Favorite App During the Isolation
DOI:
https://doi.org/10.24215/18524907e044Keywords:
youth, social networks, TikTok, isolationAbstract
Este artículo aborda los usos que hacen las y los jóvenes de la aplicación móvil y red social de videos TikTok. Durante el aislamiento causado por la pandemia de COVID-19 se convirtió en la app más descargada y usada. A diferencia de Instagram, TikTok pone en acción a la juventud porque participan activamente de las tendencias que incluyen challenges de baile, actuaciones, tutoriales, entre otros. En esta plataforma coexisten distintos tipos de entretenimiento; sin embargo, su algoritmo secreto pone en duda si visibiliza en mayor medida a jóvenes que cumplen con ciertos estereotipos de belleza.
Downloads
Metrics
References
Biddle, S., Ribeiro, P. V. y Dias, T. (16 de marzo de 2020). Invisible censorship. TikTok Told Moderators to Suppress Posts by «Ugly» People and the Poor to Attract New Users. The Intercept. Recuperado de https://theintercept.com/2020/03/16/tiktok-app-moderators-usersdiscrimination/
Carrillo Durán, V. y Castillo Díaz, A. (2011). Cómo crear marcas digitales (Digital Interactive Brand) para la generación digital. Revista de Estudios de Juventud, (92), 151-164.
Castells, M. (2009). Comunicación y poder. Madrid, España: Alianza.
Feixa Pàmpols, C. (1998). De jóvenes, bandas y tribus. Barcelona, España: Ariel Antropología.
Florio, P. (7 de mayo de 2020). Charli D'Amelio, la adolescente más influyente de TikTok. La Nación. Recuperado de https://www.lanacion.com.ar/espectaculos/personajes/charli-damelioadolescente-mas-influyente-tik-tok-nid2361802
Infobae (30 de abril de 2020). Cuarentena: Tik Tok ya superó las 2.000 millones de descargas. Infobae. Recuperado de www.infobae.com/america/tecno/2020/04/30/cuarentena-tik-tok-yasupero-las-2000-millones-de-descargas/
Luzzi Digital (junio de 2020). Algoritmo de Instagram: cómo funciona (actualizado 2020). Recuperado de www.luzzidigital.com/algoritmoinstagram-2018/
Marcelino, G. V. (2015). Migración de los jóvenes españoles en redes sociales, de Tuenti a Facebook y de Facebook a Instagram. La segunda migración. ICONO 14, 13(2), 48-72. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=5525/552556568004
Mundo TKM (6 de junio de 2020). ¿Es tan genial TikTok? Recuperado de https://www.instagram.com/tv/CBHA_h9ljx6/?utm_source=ig_web_copy_link
Observatorio de Jóvenes, Comunicación y Medios (2012). Informe anual. La Plata, Argentina: Facultad de Periodismo y Comunicación Social, Universidad Nacional de La Plata.
Podium (12 de febrero del 2020). Todo lo que debes saber de Tik Tok en 2020 [Entrada de blog]. Recuperado de https://www.scpodium.com/todosobre-tik-tok-estadisticas-2020/
Saintout, F. (2013). Los jóvenes en la Argentina: desde una epistemología de la esperanza. Bernal, Argentina: Universidad Nacional de Quilmes.
TikTok (junio de 2020). Nuestra Misión. Recuperado de www.tiktok.com/about?lang=es
Van Dijck, J. (2016). La cultura de la conectividad. Una historia crítica de las redes sociales. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Siglo XXI.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The acceptance of an original by the journal implies the non-exclusive transfer of the patrimonial rights of the authors in favor of the publisher, who allows the reuse, after its edition (postprint), under a Creative Commons License Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International.
According to these terms, the material can be shared (copy and redistribute in any medium or format) and adapted (remix, transform and create another work from the material), provided that a) the authorship and the original source of their publication (magazine and URL of the work) are cited, b) is not used for commercial purposes and c) the same terms of the license are maintained.
The assignment of non-exclusive rights implies that after postprint in Revista Argentina de Estudios de Juventud authors may publish their work in any language, media and format; in that case, it is requested that they signal that the material was originally published by this journal.
Assignment also entails the authors’ authorization for the work to be collected by SEDICI, the institutional repository of the Universidad Nacional de La Plata, and for it to be indexed in the databases that the publisher thinks appropriate for enhancing the visibility of the published work and its authors.
In addition, the journal encourages authors to submit their works to other institutional and thematic repositories after their publication in Revista Argentina de Estudios de Juventud, under the assumption that offering society unrestricted access to scientific and academic production contributes to a greater exchange in global knowledge.