Beyond the First Link

Youth and Information Searching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/18524907e028

Keywords:

information, literacy, youth, searches, technologies

Abstract

The author recovers in this article the way in which the analog and digital information search process is carried out by students of the Upper Cycle of Secondary School No. 3 in the city of Chacabuco (Buenos Aires, Argentina). Among its main results, it is confirmed that that young people prefer online research to books and that Wikipedia prevails over other sites; also that they move online more like «surfers» than «divers» and they incidentally consume news. For these reasons, the need to promote information literacy, which began with public policies such as the Conectar Igualdad Program, is proposed.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Boczkowski, P. y Mitchelstein, E. (2016). El medio ya no es medio ni mensaje. Anfibia. Recuperado de http://revistaanfibia.com/ensayo/medio-ya-no-mensaje

Bourdieu, P. (2002). Sociología y cultura. Ciudad de México, México: Grijalbo.

Consejo Federal de Educación (CFE). (2010). Resolución 123. Plan Conectar Igualdad. Recuperado de https://www.siteal.iiep.unesco.org/sites/default/files/sit_accion_files/ar_9011.pdf

Corea, C. y Lewcowickz, I. (2004). Pedagogía del aburrido. Escuelas destituidas, familias perplejas. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Paidós.

Corea, C. (2004). Pedagogía y comunicación en la era del aburrimiento. En C. Corea e I. Lewcowickz, Pedagogía del aburrido. Escuelas destituidas, familias perplejas (pp. 41-71). Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Paidós.

Huergo, J. (2000). De la escolarización a la comunicación en la educación. En M. B. Fernández y J. Huergo, Cultura escolar, Cultura mediática/Intersecciones (pp. 90-132). Colombia, Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional.

Huergo, J. (2013). Mapas y viajes por el campo de Comunicación / Educación. Tram[p]as de la comunicación y la cultura, (75), 19-30. Recuperado de http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/34372

Margulis, M. y Urresti, M. (1998). La construcción social de la condición de juventud. En H. Cubides, M. Laverde y C. Balderrama (Eds.), Viviendo a toda. Jóvenes, territorios culturales y nuevas sensibilidades (pp. 3-21). Bogotá, Colombia: Siglo del Hombre.

Martin, M. V, Alba, A., Vestfrid, P. y Cane, J. (2019). Centennials: ¿buceadores o surfistas de información? Actas de Periodismo y Comunicación, 5(2). Recuperado de https://perio.unlp.edu.ar/ojs/index.php/actas/article/view/5757

Martin, M. V. y Vestfrid, P. (abril de 2016). Tensiones en torno al concepto de «nativos digitales» en el caso de estudiantes universitarios. Trabajo presentado en las 1º Jornadas sobre las Prácticas Docentes en la Universidad Pública de la Universidad Nacional de La Plata, Argentina.

Martin, M. V. (2018). Políticas públicas de formación del profesorado en TIC (Tesis de Doctorado). Universidad Nacional de La Plata, Argentina. Recuperado de http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/68077

Páez, N. (19 de julio del 2018). Roxana Morduchowicz: «El saber de los chicos sobre la tecnología es instrumental». La Nación. Recuperado de https://www.lanacion.com.ar/opinion/roxana-morduchowiczel-saberchicos-tecnologia-es-instrumental-nid2163115

Palazzolo, F. y Vidarte Asorey, V. (2013). Claves para abordar el diseño metodológico. En S. Souza, C. Giordano y M. Migliorati (Eds.), Hacia la tesis. Itinerarios conceptuales y metodológicos para la investigación en comunicación (pp. 88-90). La Plata, Argentina: Facultad de Periodismo y Comunicación Social, Universidad Nacional de La Plata. Recuperado de https://libros.unlp.edu.ar/index.php/unlp/catalog/book/188

Prensky, M. (2001). Nativos e inmigrantes digitales. Madrid, España: SEK.

Ramonet, I. (1998). La tiranía de la comunicación. Madrid, España: Debate.

Reig, D. (2013). Sociedad aumentada y aprendizaje [archivo de video]. Ibertic. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=ci3EeZRXVDM

Rincón, O. (2018). Para perder la mudez social y ganar el habla cultural. En M. V. Martin y P. Vestfrid (Comps.), La aventura de innovar con TIC II: aportes conceptuales, propuestas y experiencias (pp. 9-19). La Plata, Argentina: Ediciones de Periodismo y Comunicación (EPC).

Vestfrid, P. (2018). Claves para los educadores de hoy. En M. V. Martin y P. Vestfrid (Comps.), La aventura de innovar con TIC II: aportes conceptuales, propuestas y experiencias (pp. 39-46). La Plata, Argentina: Ediciones de Periodismo y Comunicación (EPC).

Published

2020-11-02

How to Cite

Cane, J. (2020). Beyond the First Link: Youth and Information Searching. Revista Argentina De Estudios De Juventud, (13), e028. https://doi.org/10.24215/18524907e028

Issue

Section

Artículos