Beyond the First Link
Youth and Information Searching
DOI:
https://doi.org/10.24215/18524907e028Keywords:
information, literacy, youth, searches, technologiesAbstract
The author recovers in this article the way in which the analog and digital information search process is carried out by students of the Upper Cycle of Secondary School No. 3 in the city of Chacabuco (Buenos Aires, Argentina). Among its main results, it is confirmed that that young people prefer online research to books and that Wikipedia prevails over other sites; also that they move online more like «surfers» than «divers» and they incidentally consume news. For these reasons, the need to promote information literacy, which began with public policies such as the Conectar Igualdad Program, is proposed.
Downloads
Metrics
References
Boczkowski, P. y Mitchelstein, E. (2016). El medio ya no es medio ni mensaje. Anfibia. Recuperado de http://revistaanfibia.com/ensayo/medio-ya-no-mensaje
Bourdieu, P. (2002). Sociología y cultura. Ciudad de México, México: Grijalbo.
Consejo Federal de Educación (CFE). (2010). Resolución 123. Plan Conectar Igualdad. Recuperado de https://www.siteal.iiep.unesco.org/sites/default/files/sit_accion_files/ar_9011.pdf
Corea, C. y Lewcowickz, I. (2004). Pedagogía del aburrido. Escuelas destituidas, familias perplejas. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Paidós.
Corea, C. (2004). Pedagogía y comunicación en la era del aburrimiento. En C. Corea e I. Lewcowickz, Pedagogía del aburrido. Escuelas destituidas, familias perplejas (pp. 41-71). Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Paidós.
Huergo, J. (2000). De la escolarización a la comunicación en la educación. En M. B. Fernández y J. Huergo, Cultura escolar, Cultura mediática/Intersecciones (pp. 90-132). Colombia, Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional.
Huergo, J. (2013). Mapas y viajes por el campo de Comunicación / Educación. Tram[p]as de la comunicación y la cultura, (75), 19-30. Recuperado de http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/34372
Margulis, M. y Urresti, M. (1998). La construcción social de la condición de juventud. En H. Cubides, M. Laverde y C. Balderrama (Eds.), Viviendo a toda. Jóvenes, territorios culturales y nuevas sensibilidades (pp. 3-21). Bogotá, Colombia: Siglo del Hombre.
Martin, M. V, Alba, A., Vestfrid, P. y Cane, J. (2019). Centennials: ¿buceadores o surfistas de información? Actas de Periodismo y Comunicación, 5(2). Recuperado de https://perio.unlp.edu.ar/ojs/index.php/actas/article/view/5757
Martin, M. V. y Vestfrid, P. (abril de 2016). Tensiones en torno al concepto de «nativos digitales» en el caso de estudiantes universitarios. Trabajo presentado en las 1º Jornadas sobre las Prácticas Docentes en la Universidad Pública de la Universidad Nacional de La Plata, Argentina.
Martin, M. V. (2018). Políticas públicas de formación del profesorado en TIC (Tesis de Doctorado). Universidad Nacional de La Plata, Argentina. Recuperado de http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/68077
Páez, N. (19 de julio del 2018). Roxana Morduchowicz: «El saber de los chicos sobre la tecnología es instrumental». La Nación. Recuperado de https://www.lanacion.com.ar/opinion/roxana-morduchowiczel-saberchicos-tecnologia-es-instrumental-nid2163115
Palazzolo, F. y Vidarte Asorey, V. (2013). Claves para abordar el diseño metodológico. En S. Souza, C. Giordano y M. Migliorati (Eds.), Hacia la tesis. Itinerarios conceptuales y metodológicos para la investigación en comunicación (pp. 88-90). La Plata, Argentina: Facultad de Periodismo y Comunicación Social, Universidad Nacional de La Plata. Recuperado de https://libros.unlp.edu.ar/index.php/unlp/catalog/book/188
Prensky, M. (2001). Nativos e inmigrantes digitales. Madrid, España: SEK.
Ramonet, I. (1998). La tiranía de la comunicación. Madrid, España: Debate.
Reig, D. (2013). Sociedad aumentada y aprendizaje [archivo de video]. Ibertic. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=ci3EeZRXVDM
Rincón, O. (2018). Para perder la mudez social y ganar el habla cultural. En M. V. Martin y P. Vestfrid (Comps.), La aventura de innovar con TIC II: aportes conceptuales, propuestas y experiencias (pp. 9-19). La Plata, Argentina: Ediciones de Periodismo y Comunicación (EPC).
Vestfrid, P. (2018). Claves para los educadores de hoy. En M. V. Martin y P. Vestfrid (Comps.), La aventura de innovar con TIC II: aportes conceptuales, propuestas y experiencias (pp. 39-46). La Plata, Argentina: Ediciones de Periodismo y Comunicación (EPC).
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The acceptance of an original by the journal implies the non-exclusive transfer of the patrimonial rights of the authors in favor of the publisher, who allows the reuse, after its edition (postprint), under a Creative Commons License Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International.
According to these terms, the material can be shared (copy and redistribute in any medium or format) and adapted (remix, transform and create another work from the material), provided that a) the authorship and the original source of their publication (magazine and URL of the work) are cited, b) is not used for commercial purposes and c) the same terms of the license are maintained.
The assignment of non-exclusive rights implies that after postprint in Revista Argentina de Estudios de Juventud authors may publish their work in any language, media and format; in that case, it is requested that they signal that the material was originally published by this journal.
Assignment also entails the authors’ authorization for the work to be collected by SEDICI, the institutional repository of the Universidad Nacional de La Plata, and for it to be indexed in the databases that the publisher thinks appropriate for enhancing the visibility of the published work and its authors.
In addition, the journal encourages authors to submit their works to other institutional and thematic repositories after their publication in Revista Argentina de Estudios de Juventud, under the assumption that offering society unrestricted access to scientific and academic production contributes to a greater exchange in global knowledge.