Youth and Pandemic
Student Experiences in Chubut
DOI:
https://doi.org/10.24215/18524907e054Keywords:
students, experiences, subjectives, covid-19Abstract
This article presents the results of an investigation on the experiences of students from the city of Comodoro Rivadavia, Chubut province, Argentina, in the context of the covid-19 pandemic. The methodology was based on conducting interviews with high school, tertiary and university students. The main axes of inquiry were: the material conditions, the subjectivities, the forms of student participation, their view of education and the impact that the pandemic will leave. The text presents the survey carried out and its main findings, to contribute to the understanding of student experiences in Chubut.
Downloads
Metrics
References
Barrionuevo, N. (2016). Trabajo petrolero y desigualdades de género en Comodoro Rivadavia: reactualizaciones históricas. Identidades, (6), 89-109. Recuperado de
https://iidentidadess.files.wordpress.com/2013/08/06-barrionuevodossier-3-identidades-2016.pdf
Benítez Larghi, S. (2020). Desafíos de la inclusión digital en Argentina: una mirada sobre el Programa Conectar Igualdad. Revista de Ciencias Sociales, (46), 131-154. Recuperado de http://www.scielo.edu.uy/pdf/rcs/v33n46/1688-4981-rcs-33-46-131.pdf
Birgin, A. (2020). Emergencia y pedagogía: la cuarentena en los Institutos de Formación Docente. En Dussel, I., Ferrante, P. y Pulfer, D. (Comps.), Pensar la educación en tiempos de pandemia. Entre la emergencia, el compromiso y la espera (pp. 189-200). Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Universidad Pedagógica Nacional.
Bonvillani, A. (2010). Jóvenes cordobeses: una cartografía de su emocionalidad política. Nómadas, (32), 27-45. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/1051/105114733003.pdf
Bolívar, A. (2005). Equidad educativa y teorías de la justicia. Revista electrónica Iberoamericana sobre calidad, eficacia y cambio en educación (REICE), 3(2), 42-69. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/551/55103205.pdf
Carli, S. (2012). El estudiante universitario. Hacia una historia del presente de la educación pública. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Siglo XXI.
Carli, S. (Comp.) (2014). Universidad pública y experiencia estudiantil. Historia, política y vida cotidiana. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Miño y Dávila.
Castillo, F., Hiller, R. y Kaminker. S. (Coords.) (2020). Impacto social de las medidas de aislamiento en la provincia de Chubut, julio de 2020 [Informe]. Proyecto Análisis prospectivo inteligente del impacto social, económico y productivo del COVID- 19 en la provincia de Chubut. Centro Nacional Patagónico (CENPAT), Universidad Nacional de la Patagonia San Juan Bosco (UNPSJB).
Chaves, M. (2005). Juventud negada y negativizada. Representaciones y formaciones discursivas vigentes en la Argentina contemporánea. Última década, 13(23), 09-32. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-22362005000200002
Chaves, M. (2010). Jóvenes, territorios y complicidades. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Espacio Editorial.
Daroqui, A., López, A. y Cipriano García, R. (2012). Sujetos de castigos. Hacia una sociología de la penalidad juvenil. Rosario, Argentina: Homo Sapiens.
Duarte Quapper, C. (2012). Sociedades adultocéntricas: sobre sus orígenes y reproducción. Última década, (36), 99-125. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-22362012000100005
Dussel, I., Ferrante, P. y Pulfer, D. (Comps.), Pensar la educación en tiempos de pandemia. Entre la emergencia, el compromiso y la espera. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Universidad Pedagógica Nacional.
Dussel, I. (2014). ¿Qué lugar tiene la escuela media en la producción de la desigualdad? Elementos para el debate. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 22(43). http://dx.doi.org/10.14507/epaa.v22n43.2014 (Artículo publicado originalmente en Revista de Política Educativa, 1(1), UdeSA-Prometeo, Buenos Aires, 2009).
Dussel, I. (2020). La clase en pantuflas. En Dussel, I., Ferrante, P. y Pulfer, D. (Comps.), Pensar la educación en tiempos de pandemia. Entre la emergencia, el compromiso y la espera (pp. 227-348). Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Universidad Pedagógica Nacional.
Ente Nacional de Comunicaciones (Enacom). (2020). Velocidad promedio de bajada de Internet fijo por provincia [Informe]. Recuperado de https://datosabiertos.enacom.gob.ar/dataviews/245546/velocidadpromedio-de-bajada-de-internet-fijo-por-provincia/
González, A., Sander, J., Osella, N., Debandi, N. y Guemureman, S. (2020). Jóvenes migrantes y jóvenes de barrios populares en pandemia. Del tiempo detenido a las nuevas fronteras [Informe]. Observatorio de Adolescentes y Jóvenes, Instituto Gino Germani, Universidad de Buenos Aires. Recuperado de http://observatoriojovenesiigg.sociales.uba.ar/wpcontent/uploads/sites/113/2020/09/OAJ-juventudes-migrantes-y-debarrios-en-pandemia-2020.pdf
Guber, R. (2011). La etnografía. Método, campo y reflexividad. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Siglo XXI.
Guber, R. (Comp.) (2014). Prácticas etnográficas. Ejercicios de reflexividad de antropólogas de campo. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Instituto de Desarrollo Económico y Social (IDES) / Miño y Dávila.
Guemureman, S. (Coord.) (2020). Pandemia en Argentina. El tiempo detenido de adolescentes y jóvenes [Informe]. Observatorio de Adolescentes y Jóvenes, Instituto Gino Germani, Universidad de Buenos Aires. Recuperado de http://observatoriojovenesiigg.sociales.uba.ar/wpcontent/uploads/sites/113/2020/06/El-tiempo-detenido-primerinforme-1.pdf
Instituto Nacional de Estadística y Censos (INDEC). (2018). Acceso y uso de tecnologías de la información y la comunicación. Cuarto trimestre 2018. [Informe técnico]. Recuperado de https://www.indec.gob.ar/uploads/informesdeprensa/mautic_05_19CF6C49F37A.pdf
Kessler, G. (Coord.) (2020). Relevamiento del impacto social de las medidas del aislamiento dispuestas por el PEN. Comisión de Ciencias Sociales de la Unidad Coronavirus COVID-19 (MINCYT-CONICETAGENCIA) [Informe]. Recuperado de https://www.conicet.gov.ar/wpcontent/uploads/Informe_Final_Covid-Cs.Sociales1.pdf?fbclid=IwAR2W8dUk6Jp6BPJiifgBBHWnF7zuJyTVI9sfjv7mRf8m3jCpq1NePUGQNM
Lago, L. (Coord.) (2019). Políticas Públicas en Comodoro Rivadavia. Estado, sujeto e instituciones en red. Comodoro Rivadavia, Argentina: Universidad Nacional de la Patagonia San Juan Bosco, Instituto Superior de Formación Docente N.° 807, Municipalidad de Comodoro Rivadavia. Recuperado de https://www.academia.edu/43833874/Pol%C3%ADticas_P%C3%BAblicas_en_Comodoro_Rivadavia_Estado_sujeto_e_instituciones_en_red
Mendizábal N. (2012). Los componentes del diseño flexible en la investigación cualitativa. En I. Vasilachis (Coord.), Estrategias de investigación cualitativa (pp. 64-104). Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Gedisa.
Ministerio de Educación de la Provincia de Chubut (2017). La Educación en la Provincia de Chubut. Anuario Estadístico 2017. Recuperado de https://www.chubut.edu.ar/descargas/recursos/estadisticas/anuarios/ANUARIO_2017.pdf
Ministerio de la Defensa Pública de la Provincia de Chubut (2020). Interponen Acción de Hábeas Corpus Preventivo. Trelew, Chubut.Recuperado de http://www.adepra.org.ar/3323-2/
Morgade, G. (2020). La pandemia y el trabajo de las mujeres en foco: acerca del «cuidado» como categoría y eje de las políticas. En Dussel, I., Ferrante, P. y Pulfer, D. (Comps.), Pensar la educación en tiempos de pandemia. Entre la emergencia, el compromiso y la espera (pp. 53-62). Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Universidad Pedagógica Nacional.
Núñez, P. y Litichever, L. (2015). Radiografías de la experiencia escolar. Ser joven(es) en la escuela. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Grupo Editor Universitario / Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales (CLACSO). Recuperado de http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/gt/20160909020803/Radiografias.pdf
Núñez, P. (2019). La irrupción de la política en la escuela secundaria: nuevas figuras de ciudadanía en Argentina. Estudios Sociales, XXIX(56), 155-177. https://doi.org/10.14409/es.v56i1.7105
Núñez, P. (2020a). Un tiempo escolar fuera de lo común: los jóvenes y sus sentidos sobre la escuela secundaria. En Dussel, I., Ferrante, P. y Pulfer, D. (Comps.), Pensar la educación en tiempos de pandemia. Entre la emergencia, el compromiso y la espera (pp. 175-186). Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Universidad Pedagógica Nacional.
Núñez, P. (14 de abril de 2020b). Desigualdades educativas en tiempo de coronavirus. La vanguardia digital. Recuperado de http://www.lavanguardiadigital.com.ar/index.php/2020/04/14/desigualdades-educativas-en-tiempos-de-coronavirus/
Programa de Evaluación Institucional Permanente (PEIP). (2015). La experiencia de formar primeras generaciones de universitarios en la Región Patagónica [Informe]. Comodoro Rivadavia, Argentina: Universidad Nacional de la Patagonia San Juan Bosco.
Rinesi, E. (2015). Filosofía (y) política de la universidad. Los Polvorines, Argentina: Universidad Nacional de General Sarmiento.
Schettini, P. y Cortazzo, I. (2015). Análisis de datos cualitativos en la investigación social. La Plata, Argentina: EDULP.
Welschinger Lascano, N. (2017). Dinámicas educativas y nuevas tecnologías: la política de inclusión digital en una escuela de La Plata. Revista Ciencia, docencia y tecnología, 28(55), 51-77. Recuperado de http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/library?a=d&c=arti&d=Jpr11260
Welschinger Lascano, N. y Benítez Larghi, S. (2020). Inclusión digital: bases para una continuidad pedagógica a distancia de emergencia. Recuperado de https://www.conicet.gov.ar/inclusion-digital-basespara-una-continuidad-pedagogica-a-distancia-de-emergencia
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Luciana Lago, Julia Sanabria, Piero Julián Ronconi, Paula Zuluaga
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The acceptance of an original by the journal implies the non-exclusive transfer of the patrimonial rights of the authors in favor of the publisher, who allows the reuse, after its edition (postprint), under a Creative Commons License Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International.
According to these terms, the material can be shared (copy and redistribute in any medium or format) and adapted (remix, transform and create another work from the material), provided that a) the authorship and the original source of their publication (magazine and URL of the work) are cited, b) is not used for commercial purposes and c) the same terms of the license are maintained.
The assignment of non-exclusive rights implies that after postprint in Revista Argentina de Estudios de Juventud authors may publish their work in any language, media and format; in that case, it is requested that they signal that the material was originally published by this journal.
Assignment also entails the authors’ authorization for the work to be collected by SEDICI, the institutional repository of the Universidad Nacional de La Plata, and for it to be indexed in the databases that the publisher thinks appropriate for enhancing the visibility of the published work and its authors.
In addition, the journal encourages authors to submit their works to other institutional and thematic repositories after their publication in Revista Argentina de Estudios de Juventud, under the assumption that offering society unrestricted access to scientific and academic production contributes to a greater exchange in global knowledge.