Youth and Pandemic

Student Experiences in Chubut

Authors

  • Luciana Lago Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET), Instituto de Estudios Sociales y Políticos de la Patagonia (IESYPPAT), Universidad Nacional de la Patagonia San Juan Bosco, Argentina https://orcid.org/0000-0002-2546-1319
  • Julia Sanabria Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET), Instituto de Estudios Sociales y Políticos de la Patagonia (IESYPPAT), Universidad Nacional de la Patagonia San Juan Bosco, Argentina https://orcid.org/0000-0002-3120-6162
  • Piero Julián Ronconi Universidad Nacional de la Patagonia San Juan Bosco, Argentina https://orcid.org/0000-0002-3563-0980
  • Paula Zuluaga Universidad Nacional de la Patagonia San Juan Bosco, Argentina https://orcid.org/0000-0002-3762-9131

DOI:

https://doi.org/10.24215/18524907e054

Keywords:

students, experiences, subjectives, covid-19

Abstract

This article presents the results of an investigation on the experiences of students from the city of Comodoro Rivadavia, Chubut province, Argentina, in the context of the covid-19 pandemic. The methodology was based on conducting interviews with high school, tertiary and university students. The main axes of inquiry were: the material conditions, the subjectivities, the forms of student participation, their view of education and the impact that the pandemic will leave. The text presents the survey carried out and its main findings, to contribute to the understanding of student experiences in Chubut.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Barrionuevo, N. (2016). Trabajo petrolero y desigualdades de género en Comodoro Rivadavia: reactualizaciones históricas. Identidades, (6), 89-109. Recuperado de

https://iidentidadess.files.wordpress.com/2013/08/06-barrionuevodossier-3-identidades-2016.pdf

Benítez Larghi, S. (2020). Desafíos de la inclusión digital en Argentina: una mirada sobre el Programa Conectar Igualdad. Revista de Ciencias Sociales, (46), 131-154. Recuperado de http://www.scielo.edu.uy/pdf/rcs/v33n46/1688-4981-rcs-33-46-131.pdf

Birgin, A. (2020). Emergencia y pedagogía: la cuarentena en los Institutos de Formación Docente. En Dussel, I., Ferrante, P. y Pulfer, D. (Comps.), Pensar la educación en tiempos de pandemia. Entre la emergencia, el compromiso y la espera (pp. 189-200). Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Universidad Pedagógica Nacional.

Bonvillani, A. (2010). Jóvenes cordobeses: una cartografía de su emocionalidad política. Nómadas, (32), 27-45. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/1051/105114733003.pdf

Bolívar, A. (2005). Equidad educativa y teorías de la justicia. Revista electrónica Iberoamericana sobre calidad, eficacia y cambio en educación (REICE), 3(2), 42-69. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/551/55103205.pdf

Carli, S. (2012). El estudiante universitario. Hacia una historia del presente de la educación pública. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Siglo XXI.

Carli, S. (Comp.) (2014). Universidad pública y experiencia estudiantil. Historia, política y vida cotidiana. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Miño y Dávila.

Castillo, F., Hiller, R. y Kaminker. S. (Coords.) (2020). Impacto social de las medidas de aislamiento en la provincia de Chubut, julio de 2020 [Informe]. Proyecto Análisis prospectivo inteligente del impacto social, económico y productivo del COVID- 19 en la provincia de Chubut. Centro Nacional Patagónico (CENPAT), Universidad Nacional de la Patagonia San Juan Bosco (UNPSJB).

Chaves, M. (2005). Juventud negada y negativizada. Representaciones y formaciones discursivas vigentes en la Argentina contemporánea. Última década, 13(23), 09-32. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-22362005000200002

Chaves, M. (2010). Jóvenes, territorios y complicidades. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Espacio Editorial.

Daroqui, A., López, A. y Cipriano García, R. (2012). Sujetos de castigos. Hacia una sociología de la penalidad juvenil. Rosario, Argentina: Homo Sapiens.

Duarte Quapper, C. (2012). Sociedades adultocéntricas: sobre sus orígenes y reproducción. Última década, (36), 99-125. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-22362012000100005

Dussel, I., Ferrante, P. y Pulfer, D. (Comps.), Pensar la educación en tiempos de pandemia. Entre la emergencia, el compromiso y la espera. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Universidad Pedagógica Nacional.

Dussel, I. (2014). ¿Qué lugar tiene la escuela media en la producción de la desigualdad? Elementos para el debate. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 22(43). http://dx.doi.org/10.14507/epaa.v22n43.2014 (Artículo publicado originalmente en Revista de Política Educativa, 1(1), UdeSA-Prometeo, Buenos Aires, 2009).

Dussel, I. (2020). La clase en pantuflas. En Dussel, I., Ferrante, P. y Pulfer, D. (Comps.), Pensar la educación en tiempos de pandemia. Entre la emergencia, el compromiso y la espera (pp. 227-348). Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Universidad Pedagógica Nacional.

Ente Nacional de Comunicaciones (Enacom). (2020). Velocidad promedio de bajada de Internet fijo por provincia [Informe]. Recuperado de https://datosabiertos.enacom.gob.ar/dataviews/245546/velocidadpromedio-de-bajada-de-internet-fijo-por-provincia/

González, A., Sander, J., Osella, N., Debandi, N. y Guemureman, S. (2020). Jóvenes migrantes y jóvenes de barrios populares en pandemia. Del tiempo detenido a las nuevas fronteras [Informe]. Observatorio de Adolescentes y Jóvenes, Instituto Gino Germani, Universidad de Buenos Aires. Recuperado de http://observatoriojovenesiigg.sociales.uba.ar/wpcontent/uploads/sites/113/2020/09/OAJ-juventudes-migrantes-y-debarrios-en-pandemia-2020.pdf

Guber, R. (2011). La etnografía. Método, campo y reflexividad. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Siglo XXI.

Guber, R. (Comp.) (2014). Prácticas etnográficas. Ejercicios de reflexividad de antropólogas de campo. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Instituto de Desarrollo Económico y Social (IDES) / Miño y Dávila.

Guemureman, S. (Coord.) (2020). Pandemia en Argentina. El tiempo detenido de adolescentes y jóvenes [Informe]. Observatorio de Adolescentes y Jóvenes, Instituto Gino Germani, Universidad de Buenos Aires. Recuperado de http://observatoriojovenesiigg.sociales.uba.ar/wpcontent/uploads/sites/113/2020/06/El-tiempo-detenido-primerinforme-1.pdf

Instituto Nacional de Estadística y Censos (INDEC). (2018). Acceso y uso de tecnologías de la información y la comunicación. Cuarto trimestre 2018. [Informe técnico]. Recuperado de https://www.indec.gob.ar/uploads/informesdeprensa/mautic_05_19CF6C49F37A.pdf

Kessler, G. (Coord.) (2020). Relevamiento del impacto social de las medidas del aislamiento dispuestas por el PEN. Comisión de Ciencias Sociales de la Unidad Coronavirus COVID-19 (MINCYT-CONICETAGENCIA) [Informe]. Recuperado de https://www.conicet.gov.ar/wpcontent/uploads/Informe_Final_Covid-Cs.Sociales1.pdf?fbclid=IwAR2W8dUk6Jp6BPJiifgBBHWnF7zuJyTVI9sfjv7mRf8m3jCpq1NePUGQNM

Lago, L. (Coord.) (2019). Políticas Públicas en Comodoro Rivadavia. Estado, sujeto e instituciones en red. Comodoro Rivadavia, Argentina: Universidad Nacional de la Patagonia San Juan Bosco, Instituto Superior de Formación Docente N.° 807, Municipalidad de Comodoro Rivadavia. Recuperado de https://www.academia.edu/43833874/Pol%C3%ADticas_P%C3%BAblicas_en_Comodoro_Rivadavia_Estado_sujeto_e_instituciones_en_red

Mendizábal N. (2012). Los componentes del diseño flexible en la investigación cualitativa. En I. Vasilachis (Coord.), Estrategias de investigación cualitativa (pp. 64-104). Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Gedisa.

Ministerio de Educación de la Provincia de Chubut (2017). La Educación en la Provincia de Chubut. Anuario Estadístico 2017. Recuperado de https://www.chubut.edu.ar/descargas/recursos/estadisticas/anuarios/ANUARIO_2017.pdf

Ministerio de la Defensa Pública de la Provincia de Chubut (2020). Interponen Acción de Hábeas Corpus Preventivo. Trelew, Chubut.Recuperado de http://www.adepra.org.ar/3323-2/

Morgade, G. (2020). La pandemia y el trabajo de las mujeres en foco: acerca del «cuidado» como categoría y eje de las políticas. En Dussel, I., Ferrante, P. y Pulfer, D. (Comps.), Pensar la educación en tiempos de pandemia. Entre la emergencia, el compromiso y la espera (pp. 53-62). Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Universidad Pedagógica Nacional.

Núñez, P. y Litichever, L. (2015). Radiografías de la experiencia escolar. Ser joven(es) en la escuela. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Grupo Editor Universitario / Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales (CLACSO). Recuperado de http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/gt/20160909020803/Radiografias.pdf

Núñez, P. (2019). La irrupción de la política en la escuela secundaria: nuevas figuras de ciudadanía en Argentina. Estudios Sociales, XXIX(56), 155-177. https://doi.org/10.14409/es.v56i1.7105

Núñez, P. (2020a). Un tiempo escolar fuera de lo común: los jóvenes y sus sentidos sobre la escuela secundaria. En Dussel, I., Ferrante, P. y Pulfer, D. (Comps.), Pensar la educación en tiempos de pandemia. Entre la emergencia, el compromiso y la espera (pp. 175-186). Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Universidad Pedagógica Nacional.

Núñez, P. (14 de abril de 2020b). Desigualdades educativas en tiempo de coronavirus. La vanguardia digital. Recuperado de http://www.lavanguardiadigital.com.ar/index.php/2020/04/14/desigualdades-educativas-en-tiempos-de-coronavirus/

Programa de Evaluación Institucional Permanente (PEIP). (2015). La experiencia de formar primeras generaciones de universitarios en la Región Patagónica [Informe]. Comodoro Rivadavia, Argentina: Universidad Nacional de la Patagonia San Juan Bosco.

Rinesi, E. (2015). Filosofía (y) política de la universidad. Los Polvorines, Argentina: Universidad Nacional de General Sarmiento.

Schettini, P. y Cortazzo, I. (2015). Análisis de datos cualitativos en la investigación social. La Plata, Argentina: EDULP.

Welschinger Lascano, N. (2017). Dinámicas educativas y nuevas tecnologías: la política de inclusión digital en una escuela de La Plata. Revista Ciencia, docencia y tecnología, 28(55), 51-77. Recuperado de http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/library?a=d&c=arti&d=Jpr11260

Welschinger Lascano, N. y Benítez Larghi, S. (2020). Inclusión digital: bases para una continuidad pedagógica a distancia de emergencia. Recuperado de https://www.conicet.gov.ar/inclusion-digital-basespara-una-continuidad-pedagogica-a-distancia-de-emergencia

Published

2021-05-27

How to Cite

Lago, L., Sanabria, J., Ronconi, P. J., & Zuluaga, P. (2021). Youth and Pandemic: Student Experiences in Chubut. Revista Argentina De Estudios De Juventud, (15), e054. https://doi.org/10.24215/18524907e054

Issue

Section

Dossier temático