The Sense of Belonging of Foreign University Students

A Reconstruction in Four Steps

Authors

  • José María Soto Recio Universidad Veracruzana, México
  • José Luis Suárez Domínguez Universidad Veracruzana, México
  • Sergio Iván Navarro Martínez Universidad Veracruzana, México https://orcid.org/0000-0001-5157-0394

DOI:

https://doi.org/10.24215/18524907e074

Keywords:

foreign students, university, sense of belonging, first year

Abstract

This research article addresses the sense of belonging that foreign students construct towards the university, particularly in the case of the Universidad Veracruzana. With a qualitative approach and the use of the semi-structured interview technique, an approach was carried out with students who come from remote geographical areas of the city of Xalapa, capital of state Veracruz. The main finding identified is that the construction of sense belonging follows a sequence in four steps: family origin, professional expectations, arrival in the city of Xalapa and the first university year.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Acosta, A. y Planas, J. (2014). Itinerarios universitarios, equidad y movilidad ocupacional en México. Revista de la Educación Superior, (165), 1-3. http://publicaciones.anuies.mx/pdfs/revista/Revista165_S1A1ES.pdf

Bourdieu, P. (2007). El sentido práctico. Taurus.

Bourdieu, P. (2008). Escuela, espacio social y capital cultural. Siglo XXI.

Cabrera Canabal, L. (2019). Estrategias de los jóvenes rurales riverenses al emigrar a Montevideo para estudiar en la Udelar, Montevideo, Uruguay (Tesis de Maestría). Universidad de la República. https://hdl.handle.net/20.500.12008/23089

Cerbino, M. y Belotti, F. (2016). Medios comunitarios como ejercicio de ciudadanía comunicativa: experiencias desde Argentina y Ecuador. Comunicar, XXIV(47), 49-56. https://doi.org/https://dx.doi.org/10.3916/C47-2016-05

De Garay, A. (Comp.) (2017). Las trayectorias escolares universitarias en un tablero de serpientes y escaleras. ANUIES (Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior).

Guerrero, G., Sugimaru, C., Cussianovich, A., Fraine, B. y Cueto, S. (2016). Education Aspirations among Young People in Peru and their Perceptions of Barriers to Higher Education. Working Paper, (148). Grupo de Análisis para el Desarrollo (Grade). https://www.grade.org.pe/wp-content/uploads/YL_WP148-Guerero_Education-aspirations-in-Peru.pdf

Guzmán, C. y Saucedo, C. (2015). Experiencias, vivencias y sentidos en torno a la escuela y a sus estudios, abordajes desde las perspectivas de alumnos y estudiantes. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 20(67), 1019-1054. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=14042022002

Herrera, C. M., Pérez, C. P. y Echeita, G. (2016). Teorías Implícitas y Prácticas de Enseñanza que Promueven la Inclusión Educativa en la Universidad. Instrumentos y Antecedentes para la Reflexión y Discusión. Formación Universitaria, 9(5), 49-64. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062016000500006

Horbath, J. E. y Gracia, M. A. (2018). Estudiantes indígenas migrantes frente a la discriminación en escuelas urbanas de las ciudades del sureste mexicano. Península, 13(2), 151-185. https://www.revistas.unam.mx/index.php/peninsula/article/view/65725

Izcara Placios, S. (2014). Manual de investigación cualitativa. Fontamara.

Khattab, N. (2015). Students’ aspirations, expectations and school achievement: what really matters? British Educational Research Journal, 5(41), 731-748. https://doi.org/10.1002/berj.3171

Lahire, B. (2008). Cultura escolar, desigualdades culturales y reproducción social. En E. Tenti (Comp.), Nuevos temas en la agenda política educativa (pp. 35-52). Siglo XXI.

Portalanza, C., Grueso, M. y Duque, E. (2017). Propiedades de la Utrecht Work Engagement Scale (UWES-S 9): análisis exploratorio con estudiantes en Ecuador. INNOVAR, 27(64), 145-155. https://doi.org/10.15446/innovar.v27n64.62374

Puga, I., Polanco, D. y Corvalán, D. (2015). Segregación de la formación y carrera docente y su rol en la reproducción social de la desigualdad. Calidad en la educación, (43), 57-102. https://doi.org/10.31619/caledu.n43.44

Romera, E., Cano, J.J, García, C. y Ortega, R. (2016). Cyberbullying: competencia social, motivación y relaciones entre iguales. Comunicar, 24(48), 71-79. https://doi.org/10.3916/C48-2016-07

Santiviago, C. y Maceiras, J. (Comps.). (2019). Trayectorias educativas y migraciones estudiantiles. Universidad de la República Uruguay.

Silva, M. (2020). El primer año universitario: una intervención institucional estratégica para la retención y el éxito estudiantil. En C. Díaz Villavicencio y L. García-Calderón (Eds.), Inserción y permanencia estudiantil en la educación superior. VI Encuentro Internacional Universitario (pp. 15-40). Pontificia Universidad Católica

del Perú.

Suárez, J. L. y Vasquez, A. G. M. E. (2021). (2021). Capital cultural y trayectorias de migración interna de estudiantes de recién ingreso a la Universidad Veracruzana. Apuntes, Revista de ciencias sociales, 48(88), 125-150. https://doi.org/10.21678/apuntes.88.1277

Published

2023-05-17

How to Cite

Soto Recio, J. M. ., Suárez Domínguez, J. L. ., & Navarro Martínez, S. I. (2023). The Sense of Belonging of Foreign University Students: A Reconstruction in Four Steps. Revista Argentina De Estudios De Juventud, (17), e074. https://doi.org/10.24215/18524907e074

Issue

Section

Artículos