Build Citizenship in the Educational Field
The Senses of Participation in the Argentine Youth Vote Law
DOI:
https://doi.org/10.24215/18524907e086Keywords:
young vote, participation, citizenship, democracyAbstract
This article describes the experience carried out in «The Young Vote. Democratic and citizen participation of youth», a pedagogical intervention workshop developed within the framework of the call promoted by the Instituto Nacional de Formación Docente of Argentina in 2023. The initiative, developed with secondary school students from the city of Villaguay (Entre Ríos), sought to strengthen the citizen participation of youth by addressing the main precepts of the National Law 26774 on Argentine Citizenship (2012), known as «Young Vote Law».
Downloads
Metrics
References
Ander-Egg, E. (1990). El taller: una alternativa de renovación pedagógica. Magisterio del Río de la Plata.
Vasilachis de Gialdino, I. (Coord.). (2006). Estrategias de investigación cualitativa. Gedisa.
Landreani, N. (1996). El taller un espacio compartido de producción de saberes. Universidad Nacional de Entre Ríos.
Litichever, L. (2023). Ciudadanía y participación. Dos nociones que se integran. En I. Siede (Comp.), Educación ciudadana. Perspectivas y experiencias (pp. 63-81). Aique.
Ministerio de Educación de la Nación (2013). Voto a los 16. Derechos, Democracia y participación [Cuadernillo para docentes]. https://www.educ.ar/recursos/adjuntos/descarga/23225/voto-a-los-16-cuadernillo-para-docentes?disposition=inline
Ministerio de Educación de la Nación (2015). La democracia y tu derecho a poder elegir [Cuadernillo]. https://backend.educ.ar/refactor_resource/get-attachment/23223
Ministerio del Interior de la Nación (2013). Voto joven [Informe]. https://www.argentina.gob.ar/sites/default/files/voto_joven_6.7.pdf
Montenegro Martínez, M. (2004). La investigación acción participativa. Introducción a la psicología comunitaria. Universidad Abierta de Cataluña.
Organización de las Naciones Unidas (1989). Convención sobre los Derechos del Niño. https://www.ohchr.org/es/instruments-mechanisms/instruments/convention-rights-child
Sánchez Santamaría, J. (2013). Paradigmas de Investigación Educativa: de las leyes subyacentes a la modernidad reflexiva. Entelequia. Revista Interdisciplinar, (16), 91-103. https://revistaentelequia.wordpress.com/2013/10/12/1320/
Schujman, G. (2012) La participación estudiantil como ejercicio responsable de la acción y la palabra [Conferencia]. Ciclo Cátedra Abierta, Observatorio Argentino de Violencia en las Escuelas, Ministerio de Educación de la Nación. https://studylib.es/doc/3112321/la-participaci%C3%B3n-estudiantil-gustavo-schujman
Siede, I. A. (2022). Apuntes para pensar la educación en la ciudadanía del siglo XXI. Reseñas de Enseñanza de la Historia, (11), 159. https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/3746
Torres, I. (2016). Espíritu adolescente: el voto joven en la Argentina. Elecciones Legislativas de 2013. Documento de Trabajo N.° 150. Centro de Implementación de Políticas Públicas para la Equidad y el Crecimiento (CIPPEC).
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Luciana Rita Tourn, Alexis Aarón Bogao Andrasnik, Silvana Carina Paccor

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The acceptance of an original by the journal implies the non-exclusive transfer of the patrimonial rights of the authors in favor of the publisher, who allows the reuse, after its edition (postprint), under a Creative Commons License Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International.
According to these terms, the material can be shared (copy and redistribute in any medium or format) and adapted (remix, transform and create another work from the material), provided that a) the authorship and the original source of their publication (magazine and URL of the work) are cited, b) is not used for commercial purposes and c) the same terms of the license are maintained.
The assignment of non-exclusive rights implies that after postprint in Revista Argentina de Estudios de Juventud authors may publish their work in any language, media and format; in that case, it is requested that they signal that the material was originally published by this journal.
Assignment also entails the authors’ authorization for the work to be collected by SEDICI, the institutional repository of the Universidad Nacional de La Plata, and for it to be indexed in the databases that the publisher thinks appropriate for enhancing the visibility of the published work and its authors.
In addition, the journal encourages authors to submit their works to other institutional and thematic repositories after their publication in Revista Argentina de Estudios de Juventud, under the assumption that offering society unrestricted access to scientific and academic production contributes to a greater exchange in global knowledge.