Build Citizenship in the Educational Field

The Senses of Participation in the Argentine Youth Vote Law

Authors

  • Luciana Rita Tourn Escuela Normal Superior Martiniano Leguizamón, Argentina https://orcid.org/0000-0003-4893-2045
  • Alexis Aarón Bogao Andrasnik Escuela Normal Superior Martiniano Leguizamón, Argentina
  • Silvana Carina Paccor Escuela Normal Superior Martiniano Leguizamón, Argentina

DOI:

https://doi.org/10.24215/18524907e086

Keywords:

young vote, participation, citizenship, democracy

Abstract

This article describes the experience carried out in «The Young Vote. Democratic and citizen participation of youth», a pedagogical intervention workshop developed within the framework of the call promoted by the Instituto Nacional de Formación Docente of Argentina in 2023. The initiative, developed with secondary school students from the city of Villaguay (Entre Ríos), sought to strengthen the citizen participation of youth by addressing the main precepts of the National Law 26774 on Argentine Citizenship (2012), known as «Young Vote Law».

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Ander-Egg, E. (1990). El taller: una alternativa de renovación pedagógica. Magisterio del Río de la Plata.

Vasilachis de Gialdino, I. (Coord.). (2006). Estrategias de investigación cualitativa. Gedisa.

Landreani, N. (1996). El taller un espacio compartido de producción de saberes. Universidad Nacional de Entre Ríos.

Litichever, L. (2023). Ciudadanía y participación. Dos nociones que se integran. En I. Siede (Comp.), Educación ciudadana. Perspectivas y experiencias (pp. 63-81). Aique.

Ministerio de Educación de la Nación (2013). Voto a los 16. Derechos, Democracia y participación [Cuadernillo para docentes]. https://www.educ.ar/recursos/adjuntos/descarga/23225/voto-a-los-16-cuadernillo-para-docentes?disposition=inline

Ministerio de Educación de la Nación (2015). La democracia y tu derecho a poder elegir [Cuadernillo]. https://backend.educ.ar/refactor_resource/get-attachment/23223

Ministerio del Interior de la Nación (2013). Voto joven [Informe]. https://www.argentina.gob.ar/sites/default/files/voto_joven_6.7.pdf

Montenegro Martínez, M. (2004). La investigación acción participativa. Introducción a la psicología comunitaria. Universidad Abierta de Cataluña.

Organización de las Naciones Unidas (1989). Convención sobre los Derechos del Niño. https://www.ohchr.org/es/instruments-mechanisms/instruments/convention-rights-child

Sánchez Santamaría, J. (2013). Paradigmas de Investigación Educativa: de las leyes subyacentes a la modernidad reflexiva. Entelequia. Revista Interdisciplinar, (16), 91-103. https://revistaentelequia.wordpress.com/2013/10/12/1320/

Schujman, G. (2012) La participación estudiantil como ejercicio responsable de la acción y la palabra [Conferencia]. Ciclo Cátedra Abierta, Observatorio Argentino de Violencia en las Escuelas, Ministerio de Educación de la Nación. https://studylib.es/doc/3112321/la-participaci%C3%B3n-estudiantil-gustavo-schujman

Siede, I. A. (2022). Apuntes para pensar la educación en la ciudadanía del siglo XXI. Reseñas de Enseñanza de la Historia, (11), 159. https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/3746

Torres, I. (2016). Espíritu adolescente: el voto joven en la Argentina. Elecciones Legislativas de 2013. Documento de Trabajo N.° 150. Centro de Implementación de Políticas Públicas para la Equidad y el Crecimiento (CIPPEC).

Published

2025-04-21

How to Cite

Tourn, L. R., Bogao Andrasnik , A. A., & Paccor , S. C. . (2025). Build Citizenship in the Educational Field: The Senses of Participation in the Argentine Youth Vote Law. Revista Argentina De Estudios De Juventud, (19), e086. https://doi.org/10.24215/18524907e086

Issue

Section

Experiencias