Think literacies from Communication/Education field

Authors

Keywords:

Communication/education, literacies, teaching, reading and writing

Abstract

This work recovers some of the theoretical-methodological debates that, within the framework of our doctoral research, we have been developing. Our theses are framed in the field of communication / education / culture, and address reading and writing practices as not only educational, but also social and cultural practices. For this reason, we are interested in thinking about how this field in which we anchor our research determines us.In this way, the present work recovers how, from a qualitative methodological approach, we can approach the educational trajectories and the formation of subjects and subjectivities. In addition, we will focus on analyzing the categories of academic literacy and political literacy and how the field of communication / education / culture is fundamental to link and anchor our research.

Said presentation entitled «Think literacies fromCommunication/education the field of Communication/Education» dialogues directly with the one presented by the graduates Seré María Florencia and López Yemina. Since it seems impossible to us, from the position in our field, to think of the research plots in any other way than in a dialogical, collective and situated way.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ailén Stranges, Universidad Nacional de La Plata, Argentina

 

 

References

Caggiano, S. (2007). Lecturas desviadas sobre cultura y comunicación. La Plata, Buenos Aires, Argentina: Editorial de la Universidad de La Plata.
Fernández. M. B. (2017). «Propuesta formativa de Posgrado: La Maestría de Comunicación y Educación de la Facultad de Periodismo y Comunicación Social de la Universidad Nacional de La Plata (Argentina)». Recuperado de http://revista.pubalaic.org/index.php/alaic/article/download/928/482
Freire, P. (1991). «La importancia del acto de leer». Ponencia Congreso Brasileño de Lectura. Campinas, Sao Paulo. Recuperado de https://media.utp.edu.co/referencias-bibliograficas/uploads/referencias/articulo/524-la-importancia-de-leer-freire-docpdf-mh5tB-articulo.pdf
Giroux, H. (2012). Critical Pedagogy in the Dark Ages: Challenges and Possibilities. New York: Peter Lang.
Huergo, J. (2013). «Mapas y viajes por la comunicación/educación». En Tram(p)as de la comunicación y la cultura, (75). pp. 19-30. Recuperado de
http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/34372/Documento_completo.pdf?sequence=1
Huergo, J. (2003). «El reconocimiento del universo vocabular y la prealimentación de las acciones estratégicas». Ficha de cátedra Comunicación/Educación. FPyCS, UNLP. Recuperado de https://catedracomeduc.files.wordpress.com/2019/05/el-reconocimiento-del-universo-vocabular.pdf
Juarros, M. F. y Levy, E. (2020). «Módulo 1: La práctica docente en la educación a distancia. La relación pedagógica mediada por tecnologías. Pedagogía crítica y didáctica en la enseñanza digital». Buenos Aires, Argentina: Ministerio de Educación de la Nación.
Martin, M. B. (2021). Entre contextos y experiencias: procesos de subjetivación docente en el Plan FinEs 2 de la ciudad de La Plata [Tesis de doctorado]. Recuperado de http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/118888/Documento_completo.pdf-PDFA.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Morales, J. (2018). «Aportes de Paulo Freire a la Investigación y a la Lectura Crítica». En Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 7(2). pp. 175-192. https://doi.org/10.15366/riejs2018.7.2.010
Pini, M. y Mihal, I. J. (2017). «Alfabetización digital y política educativa democrática en dos normativas de Argentina». En Diálogos de la Comunicación, 93. pp. 1-19. Recuperado de https://ri.conicet.gov.ar/bitstream/handle/11336/77103/CONICET_Digital_Nro.2a2bb054-2343-41b3-bcb0-cba2bb0070f7_A.pdf?sequence=2&isAllowed=y
Rodríguez Illera, J. L. (2004). «Las alfabetizaciones digitales». En Bordón. Revista de pedagogía, 56(3-4). Recuperado de http://www.ub.edu/histodidactica/images/documentos/pdf/alfabetizaciones_digitales.pdf

Published

2021-08-04

How to Cite

Ullman, A. L., & Stranges, A. (2021). Think literacies from Communication/Education field. Actas De Periodismo Y Comunicación, 7(1). Retrieved from https://perio.unlp.edu.ar/ojs/index.php/actas/article/view/7017

Issue

Section

Educación

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>