The beginning of a new stage in Argentina’s political communication: the first televised presidential debate

Authors

  • Marina Acosta Instituto de Estudios de América Latina y el Caribe; Facultad de Ciencias Sociales: Universidad de Buenos Aires/ Universidad Nacional Arturo Jauretche http://orcid.org/0000-0002-8270-4372
  • Carlos Campolongo Facultad de Ciencias Sociales; Universidad de Buenos Aires/ Universidad Nacional de Lomas de Zamora

DOI:

https://doi.org/10.24215/16696581e001

Keywords:

presidencial debate, electoral campaign, political communication, Argentina.

Abstract

In Argentina for the first time, in 2015, there was an imperfect presidential debate (one of the main candidates was missing) and, finally, another "face to face" that brought together the two who were selected for the ballotage. Mauricio Macri and Daniel Scioli opened a practice absent in the Argentine democracy although institutionalized in other countries of the world. We present some outstanding features of that founding event for Argentine political communication. In order to construct the data of the analysis we use secondary and primary sources, among which we emphasize the in-depth interviews that we have realized to organizers of the event and to advisors who have participated in the candidates' campaigns. To contextualize the problem, we turn to the theoretical framework offered by political communication.

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Author Biographies

Marina Acosta, Instituto de Estudios de América Latina y el Caribe; Facultad de Ciencias Sociales: Universidad de Buenos Aires/ Universidad Nacional Arturo Jauretche

Doctora en Ciencias Sociales (2014,UBA). Magister en Comunicación (2006,Universidad Iberoamericana de México). Lic. en Ciencias de la Comunicación (2001,UBA). Investigadora del Instituto de Estudios de América Latina y el Caribe (UBA). Docente de la Universidad Nacional Arturo Jauretche. Líneas de investigación: Comunicación Política; Teorias de la Comunicación.

Carlos Campolongo, Facultad de Ciencias Sociales; Universidad de Buenos Aires/ Universidad Nacional de Lomas de Zamora

Abogado (1974,Universidad del Salvador). Lic. en Psicología (1983,UBA). Peridosta profesional. Profesor Titular en Facultad de Ciencias Sociales (UBA) y en la Universidad Nacional de Lomas de Zamora (UNLZ). Líneas de investigación: Comunicación Política; Televisión.

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Published

2017-12-18

How to Cite

Acosta, M., & Campolongo, C. (2017). The beginning of a new stage in Argentina’s political communication: the first televised presidential debate. Question/Cuestión, 1(56), e001. https://doi.org/10.24215/16696581e001