Free distribution press and proximity in Galicia. The case of Crónicas da Comarca

Authors

  • Ana Bellón Rodríguez Facultad de Ciencias de la Comunicación; Universidad de Santiago de Compostela/ Delegación Institucional del Consejo Superior de Investigaciones Científicas en Galicia http://orcid.org/0000-0002-8779-1110

DOI:

https://doi.org/10.24215/16696581e045

Keywords:

Free press, Spain, Galicia, local information.

Abstract

Beginning in 1995, free distribution press and general information, financed entirely with advertising, emerges all over the world. In Spain the model is implemented through Metro, 20 minutos, Qué! and ADN. Two decades later, after an intense economic crisis, the situation of the sector is investigated in one of the 17 Autonomous Communities of Spain, Galicia. None of the four newspapers remains in circulation, initiatives promoted by local communication groups have disappeared and the present of the sector is being written through newspapers, promoted by entrepreneurs, which cover small municipalities. Among them, the eight monthly headers in Galician, launched since 2010 by Crónicas da Comarca S.L, are selected as the object of study. They are distributed in 80 municipalities, between 1,000 and 30,000 inhabitants, from the provinces of A Coruña and Lugo. It can be interpreted, therefore, that in Galicia the sector is still alive, it has reinvented itself betting on local information and it constitutes a support with contents of interest, due to its proximity, for the inhabitants of those municipalities, and a showcase for visibility, through the announcements, of the small and medium companies, city councils and municipal political groups.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ana Bellón Rodríguez, Facultad de Ciencias de la Comunicación; Universidad de Santiago de Compostela/ Delegación Institucional del Consejo Superior de Investigaciones Científicas en Galicia

Doctora y Licenciada en Periodismo por la Universidad de Santiago de Compostela. Miembro del Grupo de Investigación Novos Medios. Responsable de Comunicación del Consejo Superior de Investigaciones Científicas en Galicia. Profesora asociada en la Facultad de Ciencias de la Comunicación de la Universidad de Santiago de Compostela. 

Sus líneas de investigación versan sobre la prensa gratuita y el periodismo científico. 

Entre sus últimas publicaciones figuran:

La imagen constante. Los retos de un fotoperiodista integral. P Barrazueta-Molina, A Bellón-Rodríguez. Razón y Palabra 21 (4_99), 674-687.

La labor en soporte papel y online de suplementos y revistas en la divulgación de la I+ D+ i en España. Dos casos de estudio: Tercer Milenio y Quo|| O trabalho em...A Bellón-Rodriguez Razón y Palabra 20 (4_95), 439-461

Impacto de la crisis en prensa de distribución gratuita en España Impact of the crisis in free distribution press in Spain pp. 259-278. AB Rodríguez, XL García. Revista F@ ro 1 (23)

References

Ávila Rodríguez De Mier, B. (2015). El fenómeno mediático de la prensa gratuita o commuter newspaper en el marco de la sociedad de la información. España: nacimiento, auge, crisis y convergencia (2000-2013). (Tesis Doctoral). Universidad Pontificia de Salamanca, España.

Bellón Rodríguez, A. (2013). 20 minutos: tres productos y un modelo de redacción. (Tesis Doctoral). Universidad de Santiago de Compostela, España.

Bellón Rodríguez A. y Sixto García J. (2009). A prensa gratuita en Galicia a través de tres iniciativas autóctonas: De luns a venres, Santiago Siete e Tierras de Santiago. F@ro, 9.

Casero Ripollés, A. (2002). Diarios gratuitos: la calidad informativa en tela de juicio. Revista Latina de Comunicación Social, 50.

Charalamboglou, A. (2010). La evolución de la prensa escrita en la era de la globalización: la prensa gratuita en Madrid. Documento presentado para Small Business & Professionals. Recuperado de http://www.docstoc.com/docs/27443767/La-evolucin-de-la-prensa-escrita-en-la-era

Edo Bolós, C. (2005). El éxito de los gratuitos hace más visible la crisis de la prensa diaria de pago. Estudios sobre el mensaje periodístico, 11, 23-44.

Flores Vivar, J. y Mirón López, L. M. (Eds.) (2009). Prensa gratuita y calidad informativa. Innovaciones tecnológicas, retos y perspectivas en los medios gratuitos. Apuntes y propuestas de metodologías y estándares de calidad para un nuevo modelo informativo. Madrid: Ediciones FIEC.

Franco Álvarez, G. y García Martul, D. (2009). La prensa gratuita generalista en España: un caso de estudio cuantitativo. Ámbitos, 18, 67-82.

García Jiménez, J. (2007). Gestión de la calidad en la producción de productos de prensa diaria: caso aplicado a 20 minutos. (Tesis Doctoral). Universidad Complutense de Madrid, España.

López García, X.; Bellón Rodríguez, A. y De Mateo Bergés, R. (2014). Diarios gratuitos atrapados en la crisis: dos formatos diferentes y un destino incierto. Revista Latina de Comunicación Social, 69, 435-461. doi: 10.4185/RLCS-2014-1019

López García, X. y Maciá Mercadé, J. (2007). Periodismo de proximidad. Madrid: Editorial Síntesis.

López García, X. (2004). Desafíos de la información local. Guía práctica para la información en los ámbitos de proximidad. Sevilla: Comunicación Social Ediciones y Publicaciones.

López García, X. (1992). A prensa local e comarcal en Galicia. Lugo: Edicións Lea.

Nieto, A. e Iglesias, F. (1993). Empresa Informativa. Barcelona: Ariel Comunicación.

Nieto, A. (1984). La prensa gratuita. Navarra: EUNSA.

Ruiz, J. y Quintana, C. (1996). Prensa gratuita: á conquista da competitividade. Santiago de Compostela: Edicións Lea.

Rubio Alonso, V. (2003). Un modelo de financiación: Madrid y m@s. El primer diario que no se vende. (Tesis Doctoral). Facultad de Ciencias de la Información, Universidad Complutense de Madrid.

Sabés Turmo, F. (2008). La prensa gratuita en España: análisis morfológico comparativo de las publicaciones 20 Minutos, Metro, Qué! y ADN. DOXA, 7, 83-108.

Sabés Turmo, F. (2006). ¿La consolidación de los gratuitos amenaza a los diarios de pago? Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 12, 235-252.

Santos Díez, M. T. (2005). La prensa gratuita se expande en España. Telos, 63, 13-15.

Santos Díez, M. T. (2001). Los periódicos gratuitos con contenidos especializados en la Comunidad Autónoma Vasca. Revista Ámbitos, 6, 123-142.

Vinyals, M. (2007). Radiografía de la prensa gratuita. Revista Análisis, 35, 239-244.

Published

2018-04-23

How to Cite

Bellón Rodríguez, A. (2018). Free distribution press and proximity in Galicia. The case of Crónicas da Comarca. Question/Cuestión, 1(58), e045. https://doi.org/10.24215/16696581e045