The States provincial TV channels: offer cultural mainstream or cultural diversity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/16696581e095

Keywords:

Television, broadcasting, programming, culture, State.

Abstract

The work analyzes the content offer in the programming of the channels of television managed by the provincial states to compare them in every case with the programming of the private channels in the same area of coverage. The particular form of constitution of the television system in Argentina gives singular results because of the absence of educational and cultural values in the management of mass media. The agreements of programming between state channels and the private television of the City of Buenos Aires are a fundamental aspect of the broadcasting model.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Hernán Pajoni, Facultad de Ciencias Sociales; Universidad de Buenos Aires/ Universidad Católica Argentina

Licenciado en Ciencias de la Comunicación, Facultad de Ciencias Sociales 1995; Universidad de Buenos Aires. Magister en Planificación y Gestión de Procesos Comunicacionales, Facultad de Periodismo y Comunicación Social, Universidad Nacional de La Plata 2006. Doctorando en Comunicación, Facultad de Periodismo y Comunicación Social, Universidad Nacional de La Plata. Docente de la Facultad de Ciencias Sociales de la Universidad de Buenos Aires y Profesor investigador por la Facultad de Ciencias Sociales de la Universidad Católica Argentina.

References

Arroyo, L.; Becerra, M.; García Castillejo, A. y Santa María, O. (2012). Cajas mágicas. El renacimiento de la televisión pública en América Latina. Madrid: Editorial Tecnos.

De Charras, D.; Lozano, L. y Rossi, D. (2013). Ciudadanía(s) y derecho(s) a la comunicación. En Mastrini, G.; Bizberge, A. y de Charras D. (eds.). Las políticas de comunicación en el siglo XXI (pp. 25-52). Buenos Aires: La Crujía.

Getino, O. (1995). Las Industrias Culturales en Argentina: dimensión económica y políticas públicas. Período 1981-1992. Buenos Aires: Colihue.

Mata, M. C. (octubre de 2012). Panel de Apertura. X Encuentro Nacional de Estudiantes de Comunicación. ENEC-ELAC, Córdoba.

Mastrini, G. (2013). Medios públicos y derecho a la comunicación. En Mastrini, G.; Bizberge, A. y De Charras, D. (Eds.). Las políticas de comunicación en el siglo XXI (pp. 53-74). Buenos Aires: La Crujía.

Mastrini, G. y Mestman, M. (1995). ¿Desregulación o rerregulación? De la derrota de las políticas a las políticas de la derrota. I Jornadas de Jóvenes Investigadores en Comunicación de Buenos Aires, Buenos Aires.

Mastrini, G.; Becerra, M. y Marino, S. (2010). El proceso de regulación democrática de la comunicación en Argentina. Oficios Terrestres, 25, 11-24, Facultad de Periodismo y Comunicación Social, Universidad Nacional de La Plata.

Mastrini, G.; Becerra, M. y Marino, S. (2012). Mapping Digital Media: Argentina. Nueva York: Open Society Foundations.

Monje, D. (2006). Apuntes para el estudio de Políticas de Radio y TV frente a procesos de integración regional. Caso MERCOSUR. UNIrevista, 3, 1-10, Río de Janeiro.

Organización de Estados Americanos (2010). Estándares de libertad de expresión para una radiodifusión libre e incluyente. Relatoría Especial para la Libertad de Expresión. Comisión Interamericana de Derechos Humanos. Recuperado de http://www.cidh.org/relatoriaTremblay, G. (1988). La noción de servicio público. Revista Telos, 14, pp.57-63, Madrid.

Pajoni, H. (2017). Dependientes y mercantilizados: génesis, evolución y actualidad de los canales de televisión de los estados provinciales. Revista Question, I(55), julio-septiembre, pp. 81-99. Recuperado de http://perio.unlp.edu.ar/ojs/index.php/question/article/view/4238/3553

Pasquali, A. (1991). ¿Qué es una radiodifusión de servicio público? En El Orden Reina. Monte Ávila: Caracas.

Pasquali, A. (1995). Reinventar los servicios públicos. Revista Nueva Sociedad, 140, pp. 70-89.

Richeri, G. y Lasagni M. C. (2006). La calidad de la red. En Televisión y calidad, el debate internacional (cap. 3). Buenos Aires: La Crujía ediciones.

Rincón, O. (2001). Televisión pública: para saber quiénes somos, como hemos venido siendo y que queremos ser. En Rincón, O. (comp.). Televisión pública, del consumidor al ciudadano. Bogotá: Ed. Convenio Andrés Bello.

Romano, S. (2002). Política, Universidad y Medios: aportes para una historia de las condiciones de producción de noticias de Canal 10 de Córdoba (1958/1980). En Política, Universidad y Medios: contribución al estudio de las condiciones de producción de noticias de Canal 10 de Córdoba en los 60 y 70. Córdoba, Argentina: Ferreyra editor.

UNESCO (2005). Convención sobre la protección y promoción de la Diversidad de las Expresiones Culturales París. UNESCO. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0014/001429/142919s.pdf

Valente, J. (2009). Concepçoes e abordagens conceituais sobre sistema público de comunicação Social. En Intervozes-Coletivo Brasil de Comunicação Social (Ed.). Sistemas públicos de comunicação no mundo. Experiencias de doze paises e o caso brasileiro (pp. 25-46). Intervozes/Paulus: San Pablo.

Published

2018-10-28

How to Cite

Pajoni, H. (2018). The States provincial TV channels: offer cultural mainstream or cultural diversity. Question/Cuestión, 1(60), e095. https://doi.org/10.24215/16696581e095