Mediation, conflict, negotiation: Uses and appropriations of ICTs in the relationship of young people with the school institution

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/16696581e218

Keywords:

Information and Communication Technologies (ICTs), Education, Communication, Power, Schooling

Abstract

In this article we seek to identify how ICTs reconfigure the identities of subjects, generating new ways of reading and writing, new ways of representing and reproducing / resisting culture; and how they relate to the institutional actors in the School. In other words, the diverse uses and conceptions of ICTs by the subjects and the tensions generated by these practices within the school institution are analyzed. A qualitative methodological strategy was designed, using the workshop modality and tools such as participant observation and in-depth interview. The Unit of Empirical Reference (URE) was constituted by students of the 6th year, teachers and authorities of School No. 43 of La Plata throughout the school year 2012. As a result, it was concluded that the uses of ICTs allowed by the school institution are marked by an instrumental look, as tools that allow resources to be economized and to boost educational work, where legitimate knowledge is the sole property of the school, reinforcing the power-to-know relationship. In this way, the cultural world of young people and the new forms of sociality, mediated by ICTs, become invisible.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Juan Matias Sterkel, Facultad de Periodismo y Comunicación Social; Universidad Nacional de La Plata

Degree in Social Communication from the Universidad Nacional de La Plata (2013). He is currently a doctoral fellow of the Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET) based at the  Instituto de Investigaciones en  Humanidades y Ciencias Sociales  (IdIHCS - UNLP)  . He specializes in studies of youth identities, cultural practices and territories.  

Emiliano Rimoldi, Facultad de Periodismo y Comunicación Social; Universidad Nacional de La Plata

Degree in Social Communication from the Universidad Nacional de La Plata (2013). He is currently completing the Specialization in Management of Higer Education (UNLP) and works as a teacher in the Bachelor of Resource Management for University Institutions (FCJySoc - UNLP). Member of the Instituto de Investigaciones en Educación Superior (IIES - UNLP). He specializes in the fields of Communication and Management, Communication and Culture, and Cultural Industries.

Yasmín Khoury, Facultad de Periodismo y Comunicación Social; Universidad Nacional de La Plata

Degree in Social Communication from the Universidad Nacional de La Plata (2013)

References

Buenfil Burgos, R. N.(1993) Análisis de discurso y educación. México: DIE.

Castoriadis, C.(1998) Un mundo fragmentado .La Plata: Terramar.

Da Porta, E. (2004). Senderos y recorridos. Apuntes para un mapa de investigación. La Plata.
Revista Tram[p]as (29).

Fernández, M. S. (2016). La Construcción del conocimiento etnográfico y la educación escolar. (Trabajo final integrador). Bernal, Argentina: Universidad Nacional de Quilmes. Recuperado de http://ridaa.unq.edu.ar/handle/20.500.11807/23

Foucault, M.(1998). Genealogía del racismo. Madrid. Caronte.

Guber, R. (2011). La Etnografía: método, campo y reflexividad. Buenos Aires: Editorial Siglo XXI.

Gutierrez Marin, A. (2010). Cap 8.Creación multimedia y alfabetización en la era digital. En Roberto Aparici (comp.): Educomunicación: Mas allá del 2.0 (pp. 171-187).Barcelona: Gedisa.

Habermas, J. (1986). Ciencia y técnica como ideología. Madrid: Tecnos.

Huergo, J.(2000). “De la escolarización a la comunicación en la educación”. En Huergo, Jorge; Fernandez, María Belén : Cultura escolar, cultura mediática. La Plata, Universidad Pedagógica Nacional

Huergo, J. (2001a):“Comunicación y Educación: aproximaciones”, ,en: Huergo, Jorge (editor): Comunicación/Educación. Ámbitos, prácticas y perspectivas (pp 7-21). La Plata. Ed. de Periodismo y Comunicación.

Huergo, J. (2001b). Métodos de investigación cualitativa en comunicación. Buenos Aires. Mimeo.

Jensen, K. B.; Jankowski, N.W (1993). Metodologías cualitativas de investigación en comunicación de masas. Barcelona.Bosch

Khoury,Y.;Rimoldi,E.; Sterkel, J.M. (2013): Entre lo viejo que no termina de morir y lo nuevo que no termina de nacer .TICs en tiempos de escolarización. El caso de la Escuela N° 43 de La Plata (Tesis de grado). Recuperado de http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/72622

Marradi, A; Archenti, N.; Piovani, J. I. (2007). Metodología de las ciencias sociales. Buenos Aires. Emecé.

Martín Barbero, J. (1987) . De los medios a las mediaciones. Comunicación, cultura y hegemonía. Barcelona. Gilli.

Martín Barbero, J. (2009). Cuando la tecnología deja de ser una ayuda didáctica para convertirse en mediación cultural. Bogotá. Revista Electrónica Teoría de la Educación(1).

Quiroz Velazco, M. T. (2010). Cap 9.Educar en otros tiempos. El valor de la comunicación. En Roberto Aparici (comp.): Educomunicación: Mas allá del 2.0 (pp. 187-205).Barcelona: Gedisa.

Verón, E.(1987): La Semiosis Social. Buenos Aires. Gedisa.

Published

2019-09-05

How to Cite

Sterkel, J. M., Rimoldi, E., & Khoury, Y. (2019). Mediation, conflict, negotiation: Uses and appropriations of ICTs in the relationship of young people with the school institution. Question/Cuestión, 1(64). https://doi.org/10.24215/16696581e218

Most read articles by the same author(s)