The strategic construction of discourse in communication.

Analysis of a case of tax discourse in Cuba

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/16696581e224

Keywords:

Communication, Process, Discourse, Strategic constructions

Abstract

The communication process has been described with attention to its components: actors, expressions, representations and instruments. This theoretical perspective supposes a strategic vision of the process of the social communication, in as much the resulting discourses must be observed in the interrelation of the textual indicators and the aspects related to the co (n) text of the speech. At the same time, it would be opportune to assume it in the issuance instance, in which the strategic aspect is appreciated from the discursive construction itself: strategic construction of the discourse. Through the methodology of strategic analysis of the construction of discourse, the article analyzes a discourse of the National Tax Office (ONAT) about the payment of taxes in Cuba. This discourse bases its discursive strategies on the purpose of converting taxpayers into an active part of Cuban social development; as well as strengthens its public image as an entity for social good.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Yamila Vazquez Bonne, Facultad de Comunicación; Universidad de La Habana

Assistant Professor of the Department of Social Communication of the Faculty of Communication, University of Havana, Cuba. Bachelor of Linguistics in 2009 and Master in Communication Sciences in 2016 from the University of Havana. He is currently developing his PhD thesis in the line of research Theoretical studies of information and communication of the institution, specializing in the investigation of discourse in the field of Social Communication.

Hilda Maria Saladrigas Medina, Departamento de Comunicación Social; Facultad de Comunicación; Universidad de La Habana

Licenciada en Filosofía Marxista Leninista en 1988, Diplomada en Investigaciones Sociales en 1998, Master en Ciencias de la Comunicación Social en el 2002, Doctora en Ciencias de la Comunicación Social en el 2005 e Investigadora de Medios de Comunicación y Opinión Pública (1988- 1995). Investigadora Titular (2018). Ha sido Vicedecana Docente de la Facultad de Comunicación de la Universidad de La Habana y Jefa del Departamento de Comunicación Social, donde además es profesora Titular. Es la presidenta de las Comisión Nacional de la Carreras de Comunicación Social. Fue durante 10 años presidenta del Comité Académico de la Maestría en Ciencias de la Comunicación, Programa de Excelencia que se imparte en Cuba y tres universidades mexicanas, donde también forma parte del claustro. Miembro del Comité Académico del Doctorado en Ciencias de la Comunicación Social forma parte del Tribunal Permanente de Grados Científicos en Comunicación Social

References

Calsamiglia y Tusón. (2001). Las cosas del decir. Manual de análisis del discurso. España: Ariel

Calvo, J. (1994) Introducción a la pragmática del español. Madrid: Editorial Cátedra.

Charaudeau, P. y Maingueneau, D. (coord.) (2005). Diccionario de análisis del discurso. Buenos Aires- Madrid: Amorrotu editores.

Menéndez, S. (2000) Estrategias discursivas: principio metodológico para el análisis pragmático del discurso. En:
Bustos, J.J; Charaudeau, P.; Girón-Alconchel, J. L.; Iglesias-Recuero, S. y López-Alonso, C (eds.), Lengua, discurso, texto (I Simposio Internacional de Análisis del discurso), Visor Libros: Madrid, t. I, pp. 923-946

Martín- Serrano, M. (2005).Los modelos de la comunicación. Propuesta de un modelo dialéctico para el estudio de los sistemas de comunicación. En Saladrigas, H. (comp.)(2005).Introducción a la teoría e investigación en comunicación. La Habana: Editorial Félix Valera.

Meyer, M. (2003). Entre la teoría, el método y la política: la ubicación de los enfoques relacionados con el ACD. En Wodak, R. & Meyer, M. Métodos de ACD.(pp. 35- 59) Madrid: Editorial Gedisa.

Nogueira, M. (2015). Expansao Da SP-083. Um diálogo sobre a movimentacao de públicos e avaliacao. En Comunicación organizacional: dimensiones epistemológicas y discursivas. Belo Horizonte: Facultad de Filosofía y Ciencias Humanas

Sánchez, A. (2018). Propuesta de análisis para la construcción estratégica del discurso: la representación de la identidad. En Revista UNIVERSIDAD Đ LA HABANA. rnps: 0220, issn: 0253-9276 • No 285, enero-junio, pp. 159-174.

Van Dijk T. (2001). Estructuras y funciones del discurso. Argentina: Siglo XXI editores.

Published

2019-09-05

How to Cite

Vazquez Bonne, Y., & Saladrigas Medina, H. M. (2019). The strategic construction of discourse in communication.: Analysis of a case of tax discourse in Cuba. Question/Cuestión, 1(64). https://doi.org/10.24215/16696581e224

Issue

Section

initiation to research