Between Diversity and Stereotype: youth representations in two recent Argentine documentaries

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/16696581e245

Keywords:

representations, youth, argentine cinema, documentary, film studies

Abstract

The objective of this article is to analyze the representations of adolescents in two recent Argentine documentaries on education: La educación prohibida (2012), directed by Germán Doin, and Después de Sarmiento (2015), directed by Francisco Márquez. In both films, young people are presented in the context of a position regarding educational processes and the school institution. In both, the problematization of the school institution is inseparable from the reflection on the characteristics, needs and desires of the current adolescents. The article explores, through a formal analysis of the films, how in each work the aesthetic and narrative procedures translate into very different youth representations. Although each documentary has different objectives –the first one assumes an “activist” modality; the second is presented as an ethnographic documentary–, the differences between the two go beyond the level of the enunciation. Among other issues, the construction of an “essential” adolescent in La educación prohibida makes invisible the social inequalities that Después de Sarmiento demonstrates.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Alfredo Dillon, Instituto de Investigaciones; Facultad de Ciencias Sociales; Universidad Católica Argentina

researcher at the Research Institute of the Faculty of Social Sciences of the Universidad Católica Argentina (UCA). Ph.D. in Social Sciences from the University of Buenos Aires (UBA), his doctoral thesis is entitled Figures of Crisis in Contemporary Argentine Cinema (2001-2010). He has a degree in Literature (UBA) and Communication (UCA), and has been a faculty member in the Department of Communication of UCA since 2006. He has published several articles on contemporary Argentine cinema in academic journals.

References

Bourdieu, P. (1990). La juventud no es más que una palabra. En Sociología y cultura (pp. 163-174). México: Grijalbo.

Buckingham, D. (2008). Youth, Identity and Digital Media. Cambridge: MIT Press.

Burton, J. (1990). The Social Documentary in Latin America. Pittsburgh: University of Pittsburgh Press.

Cartoccio, E. (2010). Representaciones paternas en el Nuevo Cine Argentino. Ponencia presentada en el 2° Congreso Internacional de la Asociación Argentina de Estudios de Cine y Audiovisual (ASAECA), Buenos Aires. Recuperado de <www.asaeca.org/aactas/cartoccio_eduardo.pdf>

Chanan, M. (2007). El documental y el espacio público. En Català, Josep María y Cerdán, Josetxo (eds.) Después de lo real, Archivos de la Filmoteca, Vol. 1 (57-58). Valencia: Instituto Valenciano de Cinematografía, pp. 68-99.

Eco, U. (2000). El lector modelo. En Lector in fabula (pp. 73-95). Barcelona: Lumen.

Entrevista a Francisco Márquez, diciembre de 2015.

Entrevista a Germán Doin, diciembre de 2015.

Erikson, E. (1980). Identidad, juventud y crisis. México: Paidós.

Farhi, A. (2005). Una cuestión de representación. Los jóvenes en el cine argentino, 1983-1994. Buenos Aires: Libros del Rojas.

Goldstein, M. (2008). Jóvenes de película. La problemática juvenil en el cine argentino (1995-2001). Buenos Aires: Tercer Milenio.

Margulis, Mario; Urresti, Marcelo y otros (1999). La segregación negada. Cultura y discriminación social. Buenos Aires: Biblos.

Meschengieser, S. y Lisica, F. (2004). Apuntes sobre la marginalidad y la apatía. Los jóvenes en el cine argentino de los 90. En Revista Chilena de Antropología Visual, Nº 4, Santiago, pp. 103-117.

Ortega, M. L. (2005). Documental, vanguardia y sociedad. Los límites de la experimentación. En Torreiro, Casimiro y Cerdán, Josetxo (eds.) Documental y vanguardia (pp. 185-217). Madrid: Cátedra.
Plantinga, C. (2011). Documental. En Cine Documental, Nº 3, Buenos Aires. Recuperado de <www.revista.cinedocumental.com.ar/3/traducciones.html>

Reguillo Cruz, R. (2012). Culturas juveniles. Formas políticas del desencanto, Buenos Aires: Siglo XXI.

Tedesco, J. C. (1993). Educación y sociedad en la Argentina (1880-1945). Buenos Aires: Solar.

Touraine, A. (2006). Un nuevo paradigma para comprender del mundo de hoy, Buenos Aires: Paidós.

Veleda, C. (2012). La segregación educativa. Entre la fragmentación de las clases medias y la regulación atomizada. Buenos Aires: Stella-La Crujía.

Published

2020-01-06

How to Cite

Dillon, A. (2020). Between Diversity and Stereotype: youth representations in two recent Argentine documentaries. Question/Cuestión, 1(65), e245. https://doi.org/10.24215/16696581e245

Issue

Section

essays