Innovative ICT experiences in non-formal education

Technology appropriation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/16696581e261

Keywords:

informal education, digital education, digital technologies, appropriation of technologies

Abstract

The article gathers research advances on innovative experiences with technologies in informal education, in self-managed spaces with the support of local actors. From a constructivist-critical perspective of technology, we seek to establish a link between pedagogical models, technological mediations and learning practices.

We analyze two educational experiences carried out in the province of Córdoba. The cases are the Municipal Technology Lab of the city of Villa María and the CoderDojo programming club based in the city of Córdoba. They will be addressed through a qualitative strategy that seeks to understand and make visible dynamics of educational innovation.

The results allow to evaluate certain pedagogies of experimentation with technologies, learning based on projects and equipment, as well as participation in competitions, while presenting the challenge of thinking articulations with the school space.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Agustín Zanotti, Universidad Nacional de Villa María

Graduate in Sociology from the National University of Villa María and PhD in Social Studies from Latin America, from the National University of Córdoba, Argentina. He is currently researcher at the National Council for Scientific and Technical Research, based at the Center for Research and Study on Culture and Society, at the National University of Córdoba. Also works as a teacher at the same university and at the National University of Villa María. He specializes in socio-cultural transformations associated with informational technologies.

Mauricio Alejandro Grasso, Universidad Nacional de Villa María

Graduate in Social Communication, and Communication Research Specialist from the National University of Córdoba, Argentina. PhD candidate in Social Communication at the National University of Córdoba. He is currently teacher and researcher at the National University of Córdoba and at the National University of Villa María. He specializes in education, communication and new technologies.

References

Aguerre, C., Larghi, S. B., Calamari, M., Fontecoba, A., Gaztañaga, M., Moguillansky, M., & de León, J. P. (2010). La apropiación de las TIC por jóvenes de sectores populares urbanos en espacios de acceso público. Revista Argentina de Estudios de Juventud, 1(3).

Cabrera, D. (2007). La educación en el camino de las nuevas tecnologías. Razón y Palabra, 59. Recuperado de www.razonypalabra.org.mx

Castells, M. (1996). La era de la información: economía, sociedad y cultura (Vol. 1). Buenos aires: Siglo XXI.

Cierra, G. (2019, 22 de agosto). Copa Robótica 2019. Saberes digitales aplicados a problemas de este tiempo.
Reportaje a Gustavo Cierra. Recuperado de http://saberesdigitales.unipe.edu.ar/articulos/20-tecnoteca-municipalidad-de-villa-maria-cordoba

Cobo, C. y Moravec, J. W. (2011). Aprendizaje invisible. Hacia una nueva ecología de la educación. Barcelona: Publicacions i Edicions Universitat de Barcelona.

Coombs, P. y Ahmed M. (1973). Perspectivas de UNESCO, III (3), 315-338.

De Sousa, B. (2003). Crítica de la razón indolente. Contra el desperdicio de la experiencia. Para un nuevo sentido común: La ciencia, el derecho y la política en la transición paradigmática, 1. Bilbao: Desclée de Brouwer.

Dussel, I. (2011). Aprender y enseñar en la cultura digital. Buenos Aires: Fundación Santillana. Recuperado de http://www.oei.org.ar/7BASICOp.pdf

Dussel, I. (2016). Inés Dussel. "La escuela debería ser el espacio de lo difícil pero importante". Recuperado de https://bit.ly/2YkCRfA

Elliott, J. (1990). La investigación-acción en educación. Madrid: Morata.

Feenberg, A. (2012). Transformar la tecnología. Una nueva visita a la teoría crítica. Bernal: Universidad Nacional de Quilmes.

Feenberg, A. (2019a). Postdigital or Predigital?. Postdigital Science and Education, 1(1), 8-9.

Feenberg, A. (2019b). The Internet as network, world, co-construction, and mode of governance. The Information Society, 1-15.

Fuchs, C. (2017). Social media: A critical introduction. London: Sage.

García Canclini, N. (2019, 19 de septiembre). Entrevista a Néstor García Canclini: La cultura digital cambia la lectura y los modos de estudiarla. Recuperado de https://bit.ly/38fdNef

Grasso, M., Pagola, L. y Zanotti, A. (2016). Políticas de inclusión digital en argentina. Usos y apropiaciones dentro y fuera de la escuela. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, 49. doi: 10.12795/pixelbit.2017.i50.06

Grasso, M. y Zanotti, A. (2014). Discusiones sobre la relación entre las tecnologías y la sociedad. Aproximaciones desde el constructivismo tecnológico. En M. Aimino, G. Domjan y M. Grasso (Eds.). Los nuevos modos de comunicar: educación, tecnologías y escuela secundaria. Villa María: EdUViM.

Hess, C. (2008). Mapping the New Commons. Ponencia presentada en 12th Biennial Conference of the International Association for the Study of the Commons. England: University of Gloucestershire.
Jenkins, H., Purushotma, R., Weigel, M., Clinton, K. y Robison, A. J. (2009). Confronting the challenges of participatory culture: Media education for the 21st century. Cambridge: MIT Press.

Kostakis, V. y Bauwens, M. (2014). Network society and future scenarios for a collaborative economy. Springer.

Ministerio de Educación de la Nación (2017a). Orientaciones pedagógicas de Educación Digital. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Ministerio de Educación de la Nación.

Ministerio de Educación de la Nación (2017b). Competencias de Educación Digital. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Ministerio de Educación de la Nación.

Pagola, L. (2010a). Efecto copyleft avant la lettre, o cómo explicar el copyleft donde todos lo practicamos. En B.
Busaniche, et. al., Argentina Copyleft: la crisis del modelo de derecho de autor y las prácticas para democratizar la cultura. Córdoba: Fundación Vía Libre.

Pagola, L. (2010b). Sensibilización Tecnológica: mujeres construyendo la sociedad del conocimiento. En S.
Santoro y S. Chaher, Las palabras tienen sexo II: herramientas para un periodismo de género. Buenos Aires: Artemisa Comunicación.

Sibilia, P. (2012). La escuela en un mundo hiperconectado: ¿redes en vez de muros?. Revista Educación y Pedagogía, 24 (62), enero-abril, 135-144.

Van Dijck, J. (2016). La cultura de la conectividad: una historia crítica de las redes sociales. Buenos aires: Siglo XXI.

Zanotti, A. y Arana, A. (2015). Implementación del Programa Conectar Igualdad en el aglomerado Villa María-Villa Nueva, Córdoba, Argentina. Ciencia, docencia y tecnología, (50), 120-143.

Sitios Web

Coder Dojo. (2019). Recuperado de https://www.coderdojo.com/

Coder Dojo Córdoba. (2019). Recuperado de https://www.coderdojocordoba.org/

Educ.ar (2015, 2 de septiembre). La Tecnoteca de Villa María. Recuperado de https://www.educ.ar/noticias/127847/la-tecnoteca-de-villa-maria

Educ.ar (2016, 8 de abril). La Tecnoteca de Villa María no para. Recuperado de https://www.educ.ar/noticias/130627/la-tecnoteca-de-villa-maria-no-para

FLISOL2015/Argentina/VillaMaria. (2019). Recuperado de https://flisol.info/FLISOL2015/Argentina/VillaMaria

GGJ Villa María. (2019). Recuperado de https://globalgamejam.org/2017/jam-sites/ggj-villa-mar%C3%ADa

La voz de San Justo (2017, 6 de febrero). La Tecnoteca de Villa María, un espacio modelo y de encuentro para los más chicos. Recuperado de https://bit.ly/2sU4Ebb

El diario del centro del país (2016, 19 de marzo). Una niña de 7 años recibió en la Tecnoteca una manito ortopédica. Recuperado de https://bit.ly/2LuokZm

MPC- Prohibido no tocar. Recuperado de 2017 de http://www.mpc.org.ar/home.htm

Published

2020-01-06

How to Cite

Zanotti, A., & Grasso, M. A. (2020). Innovative ICT experiences in non-formal education: Technology appropriation. Question/Cuestión, 1(65), e261. https://doi.org/10.24215/16696581e261

Issue

Section

Reports