Strategies and challenges of the music industry in times of pandemic and virtuality

Authors

  • Juan Ignacio Varano Universidad Nacional de La Plata

DOI:

https://doi.org/10.24215/16696581e306

Keywords:

Communication, Music industry, Pandemic, Streaming, Spotify

Abstract

This article aims to visualize, analyze and rethink the logic of communicability and income distribution of the music industry through streaming platforms, focusing on the Spotify case. The existing value gap between interpreters and virtual applications will be addressed, understanding the preventive social isolation dictated by the coronavirus pandemic, as a turning point to reflect on the problems and challenges that this activity is going through and, in addition, to discern what tools, strategies or solutions can be applied to other critical or conflictive situations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Juan Ignacio Varano, Universidad Nacional de La Plata

Profesor en Comunicación Social (2018), Licenciado en Comunicación Social con orientación en periodismo (2016) y Técnico Superior Universitario en Periodismo Deportivo (2012) por la Universidad Nacional de La Plata. Actualmente se desempeña como docente en el nivel secundario del ámbito público y como adscripto en la Cátedra I del Seminario Permanente de Tesis de la Facultad de Periodismo y Comunicación Social (UNLP).

References

Bassols, L. (2019) ¿Cuánto paga Spotify? ¿Vale la pena para los artistas? [Entrada de blog]. Recuperado de: https://www.businessinsider.es/cuantas-reproducciones-spotify-necesitan-ganar-1-euro-491653

Calvi, J.; Fouce, H. (febrero-mayo de 2017) De la crisis de la industria musical a las audiencias activas. El futuro digital de la música. Dossier. Telos 106: Revista de Pensamiento sobre Comunicación, Tecnología y Sociedad. Fundación Telefónica. España. Pp. 48-52. Recuperado de: https://telos.fundaciontelefonica.com/wp-content/uploads/2017/11/TELOS106.pdf#page=49

IFPI (2020) El compromiso con la transmisión impulsa el crecimiento del mercado mundial de música. Datos y estadísticas. Recuperado de: https://www.ifpi.org/facts-and-stats.php

Ley 26.522 Servicios de Comunicación Audiovisual. Ministerio de Justicia y Derechos Humanos. Presidencia de la Nación. Buenos Aires, Argentina, 10 de octubre de 2009. Disponible en: http://servicios.infoleg.gob.ar/infolegInternet/anexos/155000-159999/158649/norma.htm

Montes, L. (15 de septiembre de 2019) Cuántas reproducciones necesita un músico para ganar 1 euro en Spotify, Apple Music, Amazon y más. Business Insider. Recuperado de: https://www.businessinsider.es/cuantas-reproducciones-spotify-necesitan-ganar-1-euro-491653

Pruvost, A. G. (2014). Música, opción legal con Streaming, el caso Spotify. En XLIII Jornadas Argentinas de Informática e Investigación Operativa (43JAIIO)-I
Simposio Argentino de Tecnología y Sociedad (STS) Buenos Aires. Recuperado de: http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/41831/Documento_completo.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Spotify (2020a) Covid-19 Music Relief. Recueperado de: https://covid19musicrelief.byspotify.com/es-gl

Spotify (2020b) Términos y condiciones de Spotify para artistas. Recuperado de: https://www.spotify.com/us/legal/spotify-for-artists-terms-and-conditions/

Télam (19 de abril de 2020) Santaolalla: "La industria de la música siempre experimentó cambios". Recuperado de: https://www.telam.com.ar/notas/202004/453822-santaolalla-la-industria-de-la-musica-siempre-experimento-cambios.html

Usieto, A. (19 de abril de 2020) Récord de recaudación y de estrellas: los mejores momentos del concierto contra el coronavirus. Heraldo. Ocio y Cultura. Recuperado de: https://www.heraldo.es/noticias/ocio-y-cultura/2020/04/19/videos-mejores-momentos-concierto-contra-coronavirus-one-world-together-at-home-1370429.html

Published

2020-05-15

How to Cite

Varano, J. I. (2020). Strategies and challenges of the music industry in times of pandemic and virtuality. Question/Cuestión, 1(mayo), e306. https://doi.org/10.24215/16696581e306