La relación Comunicación-Educación

consideraciones desde una perspectiva institucional

Authors

  • Alejandra María Gordillo Universidad Nacional de Chilecito

DOI:

https://doi.org/10.24215/16696581e713

Keywords:

comunication, education, institutions, social practices

Abstract

Communication-Education are closely intertwined processes that are not limited to the school environment. They are present in the different institutions, giving meaning to coexistence and social practices. Each community or society has its institutions, agents and teaching networks that transmit conceptions and truths assumed as such. Education fosters a normality that legitimate interpretations of reality. Communication socializes and can strengthen models, reinforce stereotypes, ideologies. Both establish a relationship (education that communicates and communication that educates) that can be dialectical, constituting instances of production-reproduction and creation-recreation of meanings. It reviews the modern conception of education in the face of the new conceptions and challenges that the communication-education binomial faces.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Berger, P. L. y Luckmann, T. (2005). La construcción social de la realidad. Buenos Aires, Argentina: Amorrortu.

Carusso M. y Dussel, I. (1997) “Modernidad y Escuela: los restos del naufragio” en De Sarmiento a Los Simpson. Cinco conceptos para pensar la educación contemporánea. Ed. Kapeluz, Buenos Aires

Castell, M. (2000) Globalización, sociedad y política en la era de la información. Bitácora, 4-I sem 2000.

Debray, R. (2007). “Transmitir más, comunicar menos”. En A Parte Rei 50. Revista de Filosofía, Madrid. Marzo 2007 . http://serbal.pntic.mec.es/-munoz11/debray50.pdf.

Huergo J. y Fernández, B. (1999). “De la escolarización a la comunicación en la educación”. (Cap. 3) en Huergo J. Fernandez, Belen. Cultura Escolar, Cultura Mediática/Intersecciones. Universidad Pedagógica Nacional. Bogotá, Colombia.

Lapassade G. y Lourau, R. (1973 ) Claves de la Sociología, Editorial Laia.

Lewkowickz, I. (2008) “Escuela y ciudadanía”. Cap 1. En Pedagogia del Aburrido. Paidos Educación. Buenos Aires.

Martin-Barbero, J. (2002), Transformaciones del saber y del hacer en la sociedad contemporánea. Sinéctica, Revista Electrónica de Educación. 2002; (21):59-66. ISSN: 1665-109X. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=998/99817897009.

Foucault, M. (2005) El sujeto y el poder. Biblioteca Libre Omegalfa, (pp. 1-31). Disponible en: https://www.omegalfa.es › downloadfile › file=libros › el-sujeto-y-el-poder

Frigerio, G.; Poggi, M.; Tiramonti,G., (1994). Actores, instituciones y conflictos. Cara y Ceca. Troque Educación, Flacso, Buenos Aires.

Santillán Briceño, V.E. y Ortiz Marín, A.M. (2011), La noción de poder desde Foucault: una perspectiva educomunicacional, (pp. 80-91). Perspectivas de la comunicación. Vol. 4, N° 1, Universidad de la Frontera, Temuco, Chile.

Tadeu da Silva, Tomaz (1995) “El proyecto educacional moderno: ¿Identidad terminal? En Revista Propuesta Educativa N° 13 Buenos Aires.

Sandri, C. (2006). La infancia como construcción social. Disponible en: https://des-for.infd.edu.ar/sitio/upload/Carli-La-infancia-como-construccion-social.pdf

Sarlo, B., (1998) La máquina cultural, Editorial Ariel, Buenos Aires.

Published

2022-09-01

How to Cite

Gordillo, A. M. (2022). La relación Comunicación-Educación: consideraciones desde una perspectiva institucional. Question/Cuestión, 3(72), E713. https://doi.org/10.24215/16696581e713