Communication and territories: the case of Tierra del Fuego

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/16696581e167

Keywords:

Communication, media, transformations, territories, power

Abstract

During the last two decades, Latin America has experienced processes of social, political, economic and cultural transformation. In this context, in 2009 Argentina enacted the Law of Audiovisual Communication Services no. 26522. This article discusses the changes that emerge from the application of that law in the southernmost province of the American continent, Tierra del Fuego. The aim of this study is to describe and analyze the changes and relationships of national and local public policies on social communication, for which the provincial media map will be applied. The results will contribute to the discussion on the political economy of communication and culture, based on observations on the present situation of the fuegian media, the role of the provincial government and media policy at national and Latin American context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Valeria Car, Universidad Nacional de Tierra del Fuego

Soy docente investigadora adjunta regular con dedicacion exclusiva en la Universidad Nacional de Tierra del Fuego. Me desempeño en el Instituto de Cultura Sociedad y Estado, ICSE. Estoy a cargo de las materias de comunicación social y comunicación visual de la licenciatura de medios audiovisuales. Investigo en el área Comunicación, Poder y Territorios.

References

Ader, N.; Car, V. y Hermida, M. (2014). Entre medio y medio hasta el Garibaldi llego. Sociedad Fueguina, 4(2). Recuperado en http://www.untdf.edu.ar/uploads/archivos/04_Sociedad_Fueguina_Nro_4.pdf

Argumedo, A. (1985). Los laberintos de la crisis. América Latina: poder transnacional y comunicaciones. Buenos Aires: Folios/ILET.

Becerra, M. y Mastrini, G. (2007). La concentración mediática argentina: De eso no se habla. Buenos Aires: Centro de Estudios Legales y Sociales.

Becerra, M. y Mastrini, G. (2009). Los dueños de la palabra. Buenos Aires: Prometeo.

Becerra, M. y Mastrini, G. (2011). Estructura, concentración y en los medios del Cono Sur latinoamericano. Comunicar, revista científica de educomunicación, XVIII(36). Recuperado de http://www.revistacomunicar.com/index.php?contenido=detalles&numero=36&articulo=36-2011-07

Becerra, M. (2015). De la concentración a la convergencia. Buenos Aires: Paidós.

Beck, U. (1998). ¿Qué es la globalización? Falacias del globalismo, respuestas a la globalización. Barcelona: Paidós.

Ford, A. (1997). La marca de la bestia: identificación, desigualdades e infoentretenimiento en la sociedad contemporánea. Buenos Aires: Grupo Editoral Norma.

Fox, E. y Waisbord, S. (2002). Latin politics, global media. Austin: University of Texas Press.

García Canclini, N. (1990). Culturas híbridas: estrategias para entrar y salir de la modernidad. México: Paidós.

Graziano, M. (1986). Política o ley: debate sobre el debate. Buenos Aires: Espacios.

Hall, S. (1984). Notas sobre la desconstrucción de «lo popular». Barcelona: Crítica.

Hoggart, R. (1990). La cultura obrera en la sociedad de masas. México: Grijalbo.

Kauffer, E. (2002). Las políticas públicas: algunos apuntes generales. México: Ecofronteras.

McBride, S. (1980). Un solo mundo, voces múltiples. UNESCO. París: Fondo de Cultura Económica.

McQuail, D. y Van Cuilenburg, J. (2003). Cambios en el paradigma de política de medios. Hacia un nuevo paradigma de políticas de comunicación. European Journal of Communication, 18(2), 181-207.

Ortiz, R. (2004). Mundialización y Cultura. Colección Agenda Iberoamericana. Bogotá: Edición del convenio Andrés Bello.

Oslak, O. y O’Donnel, G. (1984). Estado y políticas estatales en América latina: hacia una estrategia de investigación. En Flores, G. (Comps.). Administración pública. Perspectivas críticas. Buenos Aires: ICAP

Postolski, G. (2003). Mucho ruido, pocas leyes. Economía y políticas de comunicación en la Argentina. Buenos Aires: La Crujía.

Postolski, G.; Santucho, A. y Rodríguez, D. (2001). Concentración y dependencia: Los medios de comunicación en el centro de la crisis. Buenos Aires: Observatorio Político y Social de Medios y del Área de Investigación de la UTP.

Sierra, F. (2006). Políticas de comunicación y cultura. Barcelona: Gedisa.

Sinclair, J. (2000). Televisión: comunicación global y regionalización. Barcelona: Gedisa.

Williams, R. (1989). Resources of Hope: Culture, Democracy, Socialism. Londres: Verso.

Published

2019-08-29

How to Cite

Car, V. (2019). Communication and territories: the case of Tierra del Fuego. Question/Cuestión, 1(63), e167. https://doi.org/10.24215/16696581e167