Denied Readings, Exploded Writings

Youth Perceptions About the Use of Digital Technologies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/18524907e027

Keywords:

reading and writing, youth perceptions, digital technologies, Conectar Igualdad

Abstract

In this work, the authoress investigates the representations about the reading and writing processes that make up the youth of the popular sectors, students in the public secondary schools of the city of La Plata (Buenos Aires province, Argentina) and who were beneficiaries of the program Conectar Igualdad. Based on in-depth interviews, the perceptions of reading and writing practices themselves inside and outside the school are analyzed, seeking to understand the displacements and crystallizations of meaning about these practices, in a context of increasing mediation of culture.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Albarello, F. (2011). Leer/navegar en Internet. Las formas de lectura en la computadora. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: La Crujía.

Alvarado, M. (2013). Escritura e invención en la escuela. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Fondo de Cultura Económica.

Baricco, A. (2008). Los bárbaros. Ensayo sobre la mutación. Barcelona, España: Anagrama.

Baudrillard, J. (1969). El sistema de los objetos. Ciudad de México, México: Siglo XXI.

Bourdieu, P. y Passeron, J. C. (1985). La reproducción. Elementos para una teoría del sistema de enseñanza. Barcelona, España: Laia.

Díaz Larrañaga, N., Grassi, L., y Mainini, C. (2011). Socialidad: los modos de apropiación del espacio público. Question, 1(29). Recuperado de https://perio.unlp.edu.ar/ojs/index.php/question/article/view/572

García Canclini, N. (2015a). ¿Cuánto o cómo se lee? En A. Quevedo (Comp.), La cultura argentina hoy. ¡Tendencias! Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Siglo Veintiuno.

García Canclini, N. (2015b). Leer en papel y en pantallas: el giro antropológico. En AA.VV, Hacia una antropología de los lectores (pp. 1-37). Madrid, España: Fundación Telefónica.

Goldsmith, K. (2015). Escritura no-creativa. Gestionando el lenguaje en la era digital. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Caja negra.

Igarza, R. (2009). Burbujas de ocio. Nuevas formas de consumo cultural. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: La Crujía.

Instituto de Estudios Comunicacionales en Medios, Cultura y Poder «Aníbal Ford» (INESCO) (2015). Conectar Igualdad. Apropiaciones e las netbooks por fuera del ámbito escolar. La Plata, Argentina: Universidad Nacional de La Plata. Recuperado de https://drive.google.com/file/d/0BG45aqy96bVd1dlaUlINFFOZ0U/view?usp=sharing

Martínez, D., Romero, G., Sánchez, P. y Martinuzzi, E. (agosto 2014). A 30 años de «Un proyecto de comunicación/ cultura», de Héctor Schmucler. Una revisita posible. Trabajo presentado en el XVI Congreso de la Red de Carreras de Comunicación Social y Periodismo de la Argentina (REDCOM). Universidad de La Matanza, Argentina.

Papalini, V. (2012). Las lecciones de los lectores. A propósito de la recepción literaria. Álabe, (6). http://dx.doi.org/10.15645/Alabe.2012.6.1

Schmucler, H. (1984). Un proyecto de comunicación / cultura. En Comunicación y Cultura, (12). Ciudad de México, México: Galerna.

Sistema de Información Cultural de la Argentina (SINCA) (2014). Encuesta Nacional de consumos culturales. Informe N.° 2: Computadora, videojuegos e Internet. Buenos Aires: Ministerio de Cultura de la Nación. Recuperado de https://www.sinca.gob.ar/VerDocumento.aspx?IdCategoria=10

Varela, M. (2009). Él miraba televisión, Youtube. La dinámica del cambio en los medios. En M. Carlón y C. Scolari (Eds.), El fin de los medios masivos. El comienzo de un debate. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: La Crujía.

Published

2020-08-22

How to Cite

Sánchez, P. (2020). Denied Readings, Exploded Writings: Youth Perceptions About the Use of Digital Technologies. Revista Argentina De Estudios De Juventud, (13), e027. https://doi.org/10.24215/18524907e027

Issue

Section

Artículos