Body Cartographies

A Path through Territory for Recognition and Social Transformation

Authors

  • María Fernanda Peña Sarmiento Corporación Universitaria Minuto de Dios, Colombia
  • Carlos Eduardo Sanabria Bohórquez Universidad Jorge Tadeo Lozano, Colombia https://orcid.org/0000-0001-8752-7849

DOI:

https://doi.org/10.24215/18524907e061

Keywords:

social transformation, cartographies, bodies, territory, pedagogies

Abstract

The authors suggest that if you want to contribute to an education that promotes social transformation, it is essential to motivate in pedagogical practices self-recognition processes so that students can rediscover themselves from the value of difference to contribute to the collective construction of a more just society. Body cartographies allow to motivate reflection on the value of recognizing the reality of the other, a key aspect to generate different social realities that start more from understanding and not from prejudice, more after living a pandemic.

Downloads

Metrics

PDF views
189
Oct 13 '21Oct 16 '21Oct 19 '21Oct 22 '21Oct 25 '21Oct 28 '21Oct 31 '21Nov 01 '21Nov 04 '21Nov 07 '21Nov 10 '215.0
| |
HTML views
37
Jan 2022Jul 2022Jan 2023Jul 2023Jan 2024Jul 2024Jan 2025Jul 2025Jan 20268
|
Other format views
27
Jan 2022Jul 2022Jan 2023Jul 2023Jan 2024Jul 2024Jan 2025Jul 2025Jan 20263.0
|
Twitter
2

References

Alba, S. (2016). Penúltimos días. Mercancías, máquinas y hombres. Madrid, España: Catarata.

Chul Han, B. (2012). La agonía del Eros. Barcelona, España: Herder.

Chul Han, B. (2015). La salvación de lo bello. Barcelona, España: Herder.

Contrera, L. y Cuello, N. (Comps.) (2016). Cuerpos sin patrones. Resistencias desde las geografías desmesuradas de la carne. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Madreselva.

Fink, N. y Rosso, L. (2018). Feminismo para jóvenas. Ahora que sí nos ven. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Chirimbote.

Gadamer, H. G. (1993). Verdad y método I. Fundamentos de una hermenéutica filosófica. Salamanca, España: Sígueme.

Heidegger, M. (2017) [1951]. ... Poéticamente habita el hombre... (... Dichterisch wohnet der mensch…). Revista de Filosofía, 7(1-2), 77-91. Recuperado de https://revistafilosofia.uchile.cl/index.php/RDF/article/view/44871/46941

Heidegger, M. (1964). ¿Qué significa pensar? Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Nova.

Heidegger, M. (1994). Conferencias y artículos. Barcelona, España: Ediciones del Serbal.

Hoyos Vásquez, G. (2010). ¿Para qué filosofía?, si «el pensar está en lo seco». Universitas Philosophica, 54(27), 237-249. Recuperado de https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/vniphilosophica/article/view/11078

Hoyos Vásquez, G. (2013). Filosofía de la educación. Apuntes de su último seminario de doctorado. Bogotá, Colombia: Siglo del Hombre / Universidad Tecnológica de Pereira.

Le Goff, J. y Truong, N. (2005). Una historia del cuerpo en la Edad Media. Barcelona, España: Paidós.

Nussbaum, M. (2001) [1997]. El cultivo de la humanidad. Santiago de Chile, Chile: Andrés Bello.

Nussbaum, M. (2010). Sin fines de lucro. Por qué la democracia necesita de las humanidades. Bogotá, Colombia: Katz.

Nussbaum, M. (2012). Crear capacidades. Propuesta para el desarrollo humano. Barcelona, España: Paidós.

Nussbaum, M. (2014). Emociones políticas. ¿Por qué el amor es importante para la justicia? Ciudad de México, México: Paidós.

Paz, O. (1987). Árbol adentro. Ciudad de México, México: Seix Barral.

Ponty, M. (1986). El ojo y el espíritu. Barcelona: España: Paidós.

Rincón, O. (2014). Manifiestos incómodos, desobedientes, mutantes. Bogotá, Colombia: Fundación Friedrich Ebert.

Ruiz-Navarro, C. (2019). Las mujeres que luchan se encuentran. Manual de feminismo por latinoamericano. Bogotá, Colombia: Penguin Random House.

San Juan de la Cruz (1578). «Canciones entre el Alma y el Esposo». En Cántico Espiritual. Recuperado de https://bit.ly/3At9ybX

Published

2021-10-12

How to Cite

Peña Sarmiento, M. F. ., & Sanabria Bohórquez, C. E. . (2021). Body Cartographies: A Path through Territory for Recognition and Social Transformation. Revista Argentina De Estudios De Juventud, (15), e061. https://doi.org/10.24215/18524907e061

Issue

Section

Dossier temático

Most read articles by the same author(s)