Young People and Living Space
Social Representations of Young Mexicans about the Habitability During the Pandemic
DOI:
https://doi.org/10.24215/18524907e080Keywords:
covid-19, confinement, urban spaces, life storiesAbstract
From a qualitative and exploratory approach, this research analyzes the social representations that young mexicans built about the habitability of space during the covid-19 pandemic. The results reveal alterations in daily life and in the way of using, perceiving and giving meaning to urban and architectural spaces. It is concluded that the pandemic, in addition to being a public health problem, is a social and cultural phenomenon that has not been fully overcome and, therefore, deserves to continue its study from different perspectives.
Downloads
Metrics
References
Acevedo Mena, K. y Amador Jiménez, D. (2021). Estrés, estrategias de afrontamiento y experiencia académica en estudiantes universitarios en tiempos de pandemia del COVID-19. La experiencia de Nicaragua y Chile. Revista Torreón Universitario, 10(27), 1-14. https://doi.org/10.5377/torreon.v10i27.10839
Ascencio, R. y Ramírez, M. (2020). Algunas reflexiones desde lo local: COVID-19 y educación superior en Nayarit. En C. Rea (Coord.), Nayarit ante el COVID-19: Crisis y respuestas sociales (pp. 113-130). Universidad Autónoma de Nayarit / Ediciones de Lirio.
Banchs, M. (2000). Aproximaciones procesuales y estructurales al estudio de las Representaciones Sociales. Papers on Social Representations, (9), 3.1-3.15. https://psr.iscte-iul.pt/index.php/PSR/article/view/269
Bautista, A., Cerna, D. y Romero, R. (2020). Representación social de la educación a distancia en época de Covid 19, en estudiantes universitarios. Miradas, 15(1), 24-34. https://doi.org/10.22517/25393812.24468
Cegarra, J. A. (2022). Representaciones sociales y diseños de métodos mixtos. En F. Aliaga (Ed.), Investigación Sensible. Metodologías para el estudio de imaginarios y representaciones sociales (pp. 373-402). Universidad de Santo Tomás.
Cuevas, Y. y Mireles, O. (2016). Representaciones sociales en la investigación educativa. Estado de la cuestión: producción, referentes y metodología. Perfiles Educativos, 38(153), 65-83. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2016.153.57636
De Alba, M. (2022). Representaciones sociales y curso de vida. En F. Aliaga (Ed.), Investigación sensible. Metodologías para el estudio de imaginarios y representaciones sociales (pp. 421-460). Universidad de Santo Tomás.
De Alba, M. y Girola, L. (2020). Introducción al dossier Representaciones Sociales e Imaginarios. Cultura y Representaciones Sociales, 15(29), 9-17. https://www.culturayrs.unam.mx/index.php/CRS/article/view/825
Dussel, I. (2021). Los efectos del confinamiento en la educación escolar. Revista Ciencia, 72(4), 78-87. https://www.revistaciencia.amc.edu.mx/index.php/vol-72-numero4/312-de-actualidad/912-los-efectos-del-confinamiento-en-laeducacion-escolar
Estrada-Araoz, E. G., Gallegos-Ramos, N., Mamani-Uchasara, H. y Huaypar-Loayza, K. (2020). Actitud de los estudiantes universitarios frente a la educación virtual en tiempos de la pandemia de COVID-19. Revista Brasileira de Educação do Campo, (5), 1-19. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e10237
Francia, M., Aguirre, S., Suares, M. y Torres, A. (2020). Universidad en tiempos de pandemia: Sentires de una ingresante en su rol como estudiante universitaria. Anuario de investigaciones, 5(2), 53-70. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/aifp/article/view/31070
Fuentes, C. y Murillo, C. (2020). Enfoque procesual en el estudio de las representaciones sociales del maestro universitario. Voces de la Educación, 5(9), 149-156. https://www.revista.vocesdelaeducacion.com.mx/index.php/voces/article/view/185
González Aguirre, I. (2021). Habitar la contingencia. Narrativas Juveniles en torno a la Covid-19 en Jalisco, México. Revista Argentina de Estudios de Juventud, (15), dossier temático, e066, 1-35. https://doi.org/10.24215/18524907e066
González Velázquez, L. (2020). Estrés académico en estudiantes universitarios asociados a la pandemia por COVID-19. Espacio I+D, Innovación más Desarrollo, 9(25), 158-179. https://espacioimasd.unach.mx/index.php/Inicio/article/view/249
Gutiérrez, S. (2019). Reflexiones metodológicas en torno al estudio de las representaciones sociales. Su relevancia para la investigación educativa. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 10(29), 105-123. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2019.29.525
Leal, E. (2015). Familia, barrio y escuela: representaciones sociales a partir del análisis del discurso autobiográfico. El caso de estudiantes de la UACM plantel Cuautepec [Tesis de maestría].
Martínez, C. y Tavera, L. (2021). Familia, escuela y privilegios durante el Covid-19: videograbaciones juveniles universitarias. Revista Mexicana de Sociología, Número Especial (83), 93-126. http://mexicanadesociologia.unam.mx/index.php/v83ne2/491-v83ne2a4
Navarrete, L. (2020). El Río Mololoa: la construcción polisémica del paisaje fluvial urbano en Tepic, Nayarit, México [Tesis de Doctorado]. http://dspace.uan.mx:8080/jspui/handle/123456789/2330
Organización Mundial de la Salud (OMS). (2023). Declaración. https://www.who.int/es/news/item/05-05-2023-statement-on-thefifteenth-meeting-of-the-international-health-regulations-(2005)-emergency-committee-regarding-the-coronavirus-disease-(covid-19)-pandemic
Peña, C., Meza, J. y Escalante, A. (2019). La docencia como objeto de representación: un acercamiento desde la teoría de las representaciones sociales. Cultura y Representaciones Sociales, 14(27), 220-256. https://doi.org/10.28965/2019-27-07
Quintero, J. (2020). Nosotros hacemos la lucha para toda la gente. Narrativas indígenas solidarias en tiempos de pandemia. En C. Rea (Coord.), Nayarit ante el COVID-19: Crisis y respuestas sociales (pp. 191-209). Universidad Autónoma de Nayarit / Ediciones de Lirio.
Rea, C. (2020). Introducción. En C. Rea (Coord.), Nayarit ante el COVID-19: Crisis y respuestas sociales (pp. 9-36). Universidad Autónoma de Nayarit / Ediciones de Lirio.
Real Academia Española (2023). Representación. En Diccionario de la lengua española (23.ª ed.). https://dle.rae.es/representaci%C3%B3n
Salcedo Moncada, B. y López Prado, J. (2021). Implementación de la educación virtual en tiempos de COVID-19 en la Facultad de Música de la UANL. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 12(23), 1-29. https://doi.org/10.23913/ride.v12i23.995
Sánchez-Villena, A. y De La Fuente-Figuerola, V. (2020). COVID-19: cuarentena, aislamiento, distanciamiento social y confinamiento, ¿son lo mismo? Anales de Pediatría, 93(1), 73-74. https://doi.org/10.1016/j.anpedi.2020.05.001
Santana Campas, M., de Luna Velasco, L., Lozano Montes de Oca, E. y Hermosillo de la Torre, A. (2020). Exploración del riesgo de suicidio en estudiantes universitarios mexicanos durante el aislamiento social por COVID-19. Revista de Psicología de la Universidad Autónoma del Estado de México, 9(18), 54-72. https://doi.org/10.36677/rpsicologia.v9i18.15582
Santos, A. (2021). Representaciones de cuatro carreras de la Universidad de Buenos Aires y su vínculo con el abandono de estudios. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 12(34), 21-45. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2021.34.977
Silva, A. (2023). Novela sin ficción. 471 días con el virus. Universidad Nacional de Colombia.
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Luis Navarrete Valencia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The acceptance of an original by the journal implies the non-exclusive transfer of the patrimonial rights of the authors in favor of the publisher, who allows the reuse, after its edition (postprint), under a Creative Commons License Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International.
According to these terms, the material can be shared (copy and redistribute in any medium or format) and adapted (remix, transform and create another work from the material), provided that a) the authorship and the original source of their publication (magazine and URL of the work) are cited, b) is not used for commercial purposes and c) the same terms of the license are maintained.
The assignment of non-exclusive rights implies that after postprint in Revista Argentina de Estudios de Juventud authors may publish their work in any language, media and format; in that case, it is requested that they signal that the material was originally published by this journal.
Assignment also entails the authors’ authorization for the work to be collected by SEDICI, the institutional repository of the Universidad Nacional de La Plata, and for it to be indexed in the databases that the publisher thinks appropriate for enhancing the visibility of the published work and its authors.
In addition, the journal encourages authors to submit their works to other institutional and thematic repositories after their publication in Revista Argentina de Estudios de Juventud, under the assumption that offering society unrestricted access to scientific and academic production contributes to a greater exchange in global knowledge.