The consumption of radio and television of the university students of the Ecuador

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/16696581e028

Keywords:

television, television consumption, young, internet, social networks.

Abstract

The purpose of the research is to know the audiovisual consumption trends of university students from Ecuador between 2015 and 2016. The methodology used is quantitative and qualitative through a national survey, surveys and interviews. The hypotheses revolve around the simultaneous use of social networks, while young people watch television or listen to radio, the correlation between media consumption and the Internet and the incidence of network access devices. It is concluded that, traditional means, open television, television of pay, radio are sustainable over time. The Internet does not suppose its disappearance but, it conditions to that the means adapt to a structure of dual communication, physical and digital, fundamental for its existence.

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Author Biographies

Abel Suing, Universidad Técnica Particular de Loja

Doctor en comunicación. Docente del Departamento de Ciencias de la Comunicación de la Universidad Técnica Particular de Loja, investiga sobre políticas de comunicación y televisión, integrante de la Sociedad Ecuatoriana de Investigadores de la Comunicación y socio de la Unión Nacional de Periodistas de Ecuador, ex becario de la Secretaria Nacional de Educación Superior, Ciencia, Tecnología e Innovación de Ecuador.

Kruzkaya Ordóñez, Universidad Técnica Particular de Loja

Máster en Comunicación e Industrias Creativas. Doctoranda de la Universidad Santiago de Compostela-España. Docente anexa al Departamento de Ciencias de la Comunicación Universidad Técnica Particular de Loja, sección departamental Narrativas Audiovisuales. Líneas de investigación televisión local, medios audiovisuales, comunicación digital, divulgación científica. Responsable de las cátedras en Pregrado Periodismo de Investigación, prácticas pre-profesionales en Post-grado Documentación Digital.  Miembro del comité de Periodismo educativo del Ecuador. Directora y productora de documentales de investigación científica. Participación en la Red de Narrativas Audiovisuales y Red Temática de Aplicaciones y Usabilidad de Televisión Interactiva en América Latina REDAUTI. 

Carlos Ortiz, Universidad Técnica Particular de Loja

Ph.D. en Comunicación y Periodismo en la Universidad Santiago de Compostela- España. Diploma de Estudios Avanzados en la Universidad Santiago de Compostela Licenciado en Comunicación Social. Realizador audiovisual. Docente titular de la Universidad Técnica Particular de Loja, Responsable del MediaLab UTPL. Coautor de libros internacionales, de artículos en revistas científicas, y divulgativas. Forma parte del grupo de investigación Comunicación y Cultura Digital.

 

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Published

2018-01-19

How to Cite

Suing, A., Ordóñez, K., & Ortiz, C. (2018). The consumption of radio and television of the university students of the Ecuador. Question/Cuestión, 1(57), e028. https://doi.org/10.24215/16696581e028