Distinctions in film: philosophical dualism in light of the Peircean sign

Authors

  • Ezequiel Iván Duarte Instituto de Investigaciones en Comunicación; Facultad de Periodismo y Comunicación Social; Universidad Nacional de La Plata http://orcid.org/0000-0002-5600-628X

DOI:

https://doi.org/10.24215/16696581e160

Keywords:

cinema and communication, hylemorphism, Charles Sanders Peirce, Jorge Acha, representation, Adrian J. Ivakhiv

Abstract

This essay tackles the traditional dualism in philosophy and the arts between form and matter, focusing in the division of the sign between signifier and signified. This bifurcation subscribes to representationalism which postulates the ontological divide between the world-in-itself and the mental images we make from it. Hence it is important to recover the Peircean sign because, unlike the structuralist sign or Ernst Cassirer’s sign/symbol distinction, it reintroduces the image in all its materiality, never reduced to a simple psychologism (and much less to linguistics). Walter Benjamin’s allegorical sign follows the same path. Therefore, in the end, we offer a cinematographic example: we take a couple of sequences from Jorge Acha’s feature film Habeas Corpus (1986) and think about the implications of the peircean conception of the sign developed here in relation to avant-garde art and its links to a process-relational or communicational ontology.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ezequiel Iván Duarte, Instituto de Investigaciones en Comunicación; Facultad de Periodismo y Comunicación Social; Universidad Nacional de La Plata

Becario de posgrado UNLP en el doctorado en Comunicación, FPyCS. Trabajo en un proyecto sobre figuraciones de la historia latinoamericana en la obra del cineasta, escritor y artista plástico Jorge Acha.

References

Acha, J. L. (1986). Habeas Corpus [largometraje]. Argentina.

Barad, K. (2007). Meeting the Universe Halfway: Quantum Physics and the Entanglement of Matter and Meaning. Durham y Londres: Duke University Press.

Benjamin, W. (2012). El origen del Trauerspiel alemán. Buenos Aires: Gorla.

Bertazza, J. P. (2017). El pez y los pecados en Habeas Corpus. En Bernstein, G. (ed.). Jorge Acha. Una eztétyka sudaka. Buenos Aires: Ítaca.

Cassirer, E. (2015). Antropología filosófica. EpubLibre. Recuperado de https://www.epubgratis.org/antropologia-filosofica-ernst-cassirer/

Denegri, A. (2012). Cine underground, cine clandestino, cine experimental: hacia una definición. Cibertronic, revista de artes mediáticas, 8. UNTREF, Tres de Febrero. Recuperado de http://www.untref.edu.ar/cibertronic/lo_trans/nota03/index.html

Dewey, J. (1929). Experience and Nature. Londres: George Allen & Unwin, Ltd.

Ivakhiv, A. J. (2013). Ecologies of the moving image. Cinema, affect, nature. Waterloo: Wilfrid Laurier University Press.

Mullarkey, J. (2009). Refractions of reality. Philosophy and the Moving Image. Londres: Palgrave Macmillan.

Oubiña, D. (2004). Un cine subterráneo. Todavía, 7, OSDE, Buenos Aires. Recuperado de http://www.revistatodavia.com.ar/

Peirce, C. S. (2017). ¿Qué es un signo? En Obra filosófica reunida (Tomo II). EpubLibre.

Tabarrozzi, M. (2016). Crisis de consciencia. La aparición del pueblo en cuatro filmes del cine moderno argentino (1959-1988). (Tesis de Maestría). Estética y Teoría de las Artes, FBA, UNLP. Recuperado de http://hdl.handle.net/10915/58930

Visnovsky, E. (2018). On the interconnection between Peirce’s pragmatism and semiotics. En Gvozdiak, V. y Svantner, M. (eds.). How to make our signs clear. C. S. Peirce and semiotics. Leiden, Boston: Brill Rodopi.

Published

2018-12-19

How to Cite

Duarte, E. I. (2018). Distinctions in film: philosophical dualism in light of the Peircean sign. Question/Cuestión, 1(62), e160. https://doi.org/10.24215/16696581e160

Issue

Section

initiation to research