Opacity of an electoral sign: The technical images of Cambiemos electoral campaign in 2015

Authors

  • Mariano Cicowiez Instituto de Historia del Arte Argentino y Americano; Facultad de Bellas Artes; Universidad Nacional de La Plata/Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas https://orcid.org/0000-0002-1251-0927

DOI:

https://doi.org/10.24215/16696581e200

Keywords:

Visual culture, Electoral campaign, Technical images

Abstract

The rule for the production of the still and in motion images of Cambiemos coalition arranged a combination of composing resources in its diegetic information. The recognition of the status given to the bodies, objects and spaces of its campaign productions in 2015 determined the illusion of established connections between the political and civil societies. The proposed case study examines the grammar supporting the technical images, distributed through the pattern of leaflets, for the purpose of analysing a series of features of thematic, rhetorical and expository nature, subsidiary of the sense given to the whole of their representation. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mariano Cicowiez, Instituto de Historia del Arte Argentino y Americano; Facultad de Bellas Artes; Universidad Nacional de La Plata/Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas

Degree in Social Communication, Faculty of Journalism and Social Communication, National University of La Plata (2013), Master in Aesthetics and Theory of Arts, Faculty of Fine Arts, National University of La Plata (2018) and Doctorate in Arts, Faculty of Fine Arts, National University of La Plata. Internal Doctoral Fellow of the National Council of Scientific and Technical Research (CONICET) based at the Institute of Argentine and American Art History (IHAAA-FBA-UNLP). Participate in R&D projects linked to the relationship established by the media and the arts in the context of contemporary visual culture.

References

Agamben, G. (2008). El Reino y la Gloria. Una genealogía teológica de la economía y del gobierno. Homo sacer, II, 2. Buenos Aires, Argentina: Adriana Hidalgo editora S. A.

Benveniste, E. [1959] (1999). Las relaciones de tiempo en el verbo francés. Semiosis, nueva época, Vol. 1 (5), 52-61. Recuperado de https://cdigital.uv.mx/handle/123456789/6624

Bettetini, G. (1996). La conversación audiovisual. Problemas de la enunciación fílmica y televisiva. Madrid, España: Ediciones Cátedra, S. A.

Cicowiez, M. (2018a). El candidato y la vecindad. La campaña de Cambiemos 2015 (Tesis de maestría). Recuperado de http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/66776

___ (2018b). Una escena electoral. En Metal, 4 (4), 157-164.

Dubois, P. (1986). El acto fotográfico. De la Representación a la Recepción. Barcelona, España: Ediciones Paidós S. A.

Gaudreault, A. & Jost, F. (1995). El relato cinematográfico. Cine y narratología. Barcelona, España: Ediciones Paidós Ibérica, S. A.

Greimas, A. & Courtés, J. (1990).Semiótica. Diccionario razonado de la teoría del lenguaje. Madrid, España: Editorial Gredos, S. A.

Gubern, R. (1987). La mirada opulenta. Exploración de la iconosfera contemporánea. Barcelona, España: Gustavo Gili, S.A.

Macri, M. (2015). Canal Oficial [Archivos de video]. Recuperado de https://www. Youtube .com/channel/UCvL8d2kwceffzp0Spmzq1OQ

Metz, C. (2003). Cuatro pasos en las nubes, (vuelo teórico) (Trad. Domin Choi). En: La enunciación impersonal, o la visión del filme [1991]. (Apunte de cátedra). Comunicación y Cultura. Facultad de Periodismo y Comunicación Social. Universidad Nacional de La Plata. La Plata. Argentina.

Peirce, C. S. (1974). División de signos. En La ciencia de la semiótica (pp.21-43). Buenos Aires, Argentina: Nueva Visión.

Prensa Pro (2015a). Folleto. Material distribuido en la vía pública.

___ (2015b). Folleto. Material distribuido en la vía pública.

___ (2015c). Folleto. Material distribuido en la vía pública.

___ (2015d). Folleto. Material distribuido en la vía pública.

Sartori, G. (2003). Homo Videns. México, D. F, México: Octaedro editores.

Schaeffer, J.- M. (1990). La imagen precaria. Del dispositivo fotográfico. Madrid, España: Ediciones Cátedra S. A.

Verón, E. (1993). El tercer término. En La semiosis social. Fragmentos de una teoría de la discursividad (pp.87-155). Barcelona, España: Editorial Gedisa, S.A.

___ (2001a). El living y sus dobles. Arquitecturas de la pantalla chica. En El cuerpo de las imágenes (pp.13-40). Bogotá, Colombia: Grupo Editorial Norma.

___ (2001b). Televisión y democracia. El estatuto de la puesta en escena. En El cuerpo de las imágenes (pp.67-86). Bogotá, Colombia: Grupo Editorial Norma.

Published

2019-09-05

How to Cite

Cicowiez, M. (2019). Opacity of an electoral sign: The technical images of Cambiemos electoral campaign in 2015. Question/Cuestión, 1(64). https://doi.org/10.24215/16696581e200

Most read articles by the same author(s)