Voices and silenced bodies: Reflections on the space of women and dissent at rock festivals

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/16696581e460

Keywords:

Feminisms, Gender, Corporality, Music industry, Rock

Abstract

This article has the objective of problematizing, questioning and propitiating criticality based on reflection on the logic of audibility, the conditions of empowerment and the performance of the body around the space of women and dissent at rock festivals.  Following questions, data and experiences, together with the theoretical contributions offered by the Postgraduate Seminar «Gender and feminisms from the south»,  the intention is to rethink, from a gender anchor, the structure of the industry musical on the stages of Argentina.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Juan Ignacio Varano, Facultad de Periodismo y Comunicación Social; Universidad Nacional de La Plata

Professor in Social Communication (2018), Degree in Social Communication with orientation in journalism (2016) and Senior Technical in Sports Journalism (2012) by the National University of La Plata. He is currently teaching at the secondary level in the public sphere and is ascribed to Chair I of the Permanent Thesis Seminar of the Faculty of Journalism and Social Communication (UNLP).

References

Bidaseca, K. (septiembre-diciembre de 2011) Mujeres blancas buscando salvar a mujeres color café: desigualdad, colonialismo jurídico y feminismo postcolonial. Andamios. Revista de Investigación Social, vol. 8, núm. 17. Pp. 61-89 Universidad Autónoma de la Ciudad de México. Distrito Federal, México. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/628/62821337004.pdf

Bidaseca, K.; Vázquez Laba, V. (2010) Feminismos y (des) colonialidad. Las voces de las mujeres indígenas del sur. Facultad de Cs. Sociales. Universidad de Buenos Aires. Argentina. Disponible en: http://pdfhumanidades.com/sites/default/files/apuntes/47%20-%20Bidaseca.p df

Esteban, M. L. (2013) Antropología del cuerpo. Género, itinerarios corporales, identidad y cambio. Segunda Edición. Edicions Bellaterra. Madrid, España.
Grossberg, L. (2016). Los estudios culturales como contextualismo radical. Intervenciones en estudios culturales, vol. 2, núm. 3, 2016. Pontificia Universidad Javeriana. Recuperado de: http://portal.amelica.org/ameli/jatsRepo/53/5317003/html

Llienas, G. (2001) El diario violeta de Carlota. Alba editorial.

Los Andes (13 de febrero de 2019) Palazzo dijo a Los Andes que no hay tanto talento femenino en rock y estalló la polémica. Entrevista a José Palazzo. Sección Espectáculos. Disponible en: https://www.losandes.com.ar/article/view?slug=jose-palazzo-y-su-polemica-declaracion-sobre-el-cupo-femenino-de-la-que-habla-el-pais

Ortner, S. (2005). Geertz, subjetividad y conciencia posmoderna. Etnografías contemporáneas (1): 25-53. Universidad Nacional de San Martín. Escuela de Humanidades. Buenos Aires.

Peker, L. (2018) Putita golosa. Por un feminismo del goce. Galerna, Argentina.

Preciado, B. (2011) Cuerpo impropio. Guía de modelos somatopolíticos y de sus posibles usos desviados. Resumen del seminario impartido. Universidad Internacional de Andalucía. Disponible en: https://ayp.unia.es/index.php?option=com_content&task=view&id=703

Quijano, A. (2000) Colonialidad del poder, eurocentrismo y América Latina. Argentina. Disponible en: https://www.uv.mx/jose-marti/files/2018/08/Anibal-Quijano-Colonialidad-del-po der.pdf

Revista Ñ (10 de febrero de 2014) Mujer y cuerpo bajo control. Entrevista a Rita Segato. Diario Clarín. Argentina. Disponible en: https://www.clarin.com/ideas/rita-segato-mujer-cuerpo-control_0_S1cTT1iDQ g.html

Rioja2 (7 de septiembre de 2016) "En la industria de la música, la mujer tiene una imagen hipersexualizada". Recuperado de: https://www.rioja2.com/n-106406-3-en-la-industria-de-la-musica-la-mujer-tiene-una-imagen-hipersexualizada/

Robertson, C. (2001) “Poder y género en las experiencias musicales de las mujeres” en Quintana Martínez (ob. cit).

Segato, R. (2016) La guerra contra las mujeres. Traficantes de sueños, Madrid.
Somos Ruidosa (Enero-Julio 2017) ¿Cuántas mujeres tocan en festivales latinoamericanos hoy? Texto y dirección investigación: Auska Ovando. Recolección de datos: Equipo Ruidosa. Disponible en: https://somosruidosa.com/lee/cuantas-mujeres-tocan-en-festivales-latinoamericanos-hoy/

Zamudio, M. A. (2018) Mujeres músicas en el Rock nacional durante el período 1970-1980 [Ponencia]. X Jornadas de Sociología de la Universidad Nacional de la Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Ensenada. Recuperado de: http://jornadassociologia.fahce.unlp.edu.ar/x-jornadas/actas/ZamudioPONmesa37.pdf

Published

2020-05-14

How to Cite

Varano, J. I. (2020). Voices and silenced bodies: Reflections on the space of women and dissent at rock festivals. Question/Cuestión, 2(66), e460. https://doi.org/10.24215/16696581e460

Issue

Section

essays