Approaches to the State of the art: updating and surveying doctoral theses in ICT, public education and inclusion in the period 2015-2019

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/16696581e499

Keywords:

state of the art, Educaction, ICT, public policy

Abstract

To carry out this article, various academic productions of the National University of La Plata have been investigated, in order to explore what the background was by researchers in relation to the work plan presented and awarded in the CONICET Doctoral Scholarships Topics Strategic (2019-2024). In this framework, my topic of inquiry has as a general objective to analyze the uses and appropriations by teachers and students of public secondary schools in La Plata in relation to educational technologies provided by the “Schools of the Future Program”. It should be said that these are the first approximations in the construction of the State of the art of my thesis corresponding to the Doctorate in Communication of the UNLP Faculty of Journalism and Social Communication.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Gonzalo Ricardo Mamani, Facultad de Periodismo y Comunicación Social; Universidad Nacional de La Plata

Bachelor in Social Communication with Communication Planning (2018) and Professor in Social Communication (2019) by the Faculty of Journalism and Social Communication of the National University of La Plata. PhD in Communication at the Faculty of Journalism and Social Communication of the UNLP. Master in Sociology of Culture and Cultural Analysis at the Institute of High Social Studies of the National University of San Martín. Currently, he is a doctoral fellow of the National Council of Scientific and Technical Research with a place of work at the Institute of Communication Studies in Media, Culture and Anibal Power Ford INESCO of the FPyCS-UNLP. He specializes in the analysis of public policies in ICT in educational space.

References

Suárez Baldo, Claudia (2017) Televisión Digital Abierta en la escuela pública. Desafíos actuales y locales del campo comunicación y educación. Tesis de Maestría en Comunicación/Educación. FPyCS UNLP.

Martín, María Victoria (2018) Políticas públicas de formación del profesorado en TIC. Tesis Doctoral en Comunicación. FPyCS UNLP

Welschinger Lascano, Nicolás Sebastián (2016) “Una etnografía del proceso de incorporación de las tecnologías digitales en las tramas escolares a partir del Programa Conectar Igualdad en La Plata”. Tesis Doctoral en Ciencias Sociales FaHCE UNLP

Cubillos Vargas, Diana Alexandra (2018) ¿Políticas de inclusión digital a la latinoamericana? Los casos de Argentina, Colombia y Uruguay en perspectiva comparada. Tesis Doctoral en Comunicación. FPyCS UNLP

Maria Rosa Chachagua (2019) Políticas de diseminación tecnológica, escuelas y jóvenes: los sentidos de las TIC en el campo y en la ciudad. Salta, Argentina (2015-2017). Tesis Doctoral en Comunicación FPyCS UNLP

Fernández Massara, María Belén (2018) Formar ciudadanos en la era de Internet. Mediaciones tecnológicas en la Educación Argentina (2011-2015). Tesis de Doctorado en Comunicación FPyCS

AA/VV (2015) Informe Programa Conectar Igualdad. Apropiaciones de las netbooks fuera del ámbito escolar. Instituto de Estudios de Comunicacionales en Medios, Cultura y Poder. Dirección de Publicaciones Científicas. FPyCS UNLP. La Plata, Argentina.

Fontdevila, P. (2012) Inclusión digital y calidad educativa: el Programa Conectar Igualdad entre 2010 y 2011, Sáenz Peña, Editorial EDUNTREF.

Benítez Larghi, 2013 BENÍTEZ, S. (2013) Los sentidos de las políticas públicas tendientes a la universalización del acceso a las tecnologías digitales: el caso del Programa Conectar Igualdad. Cuestiones de Sociología, no 9,

DUSSEL, I. (2014) Programas educativos de inclusión digital. Una reflexión desde la Teoría del Actor en Red sobre la experiencia de Conectar Igualdad (Argentina), Versión. Estudios de Comunicación y Política, 34, septiembre-octubre 2014, Pp. 39-56.

Lago Martínez y Dughera, 2015 LAGO, S. (coord.) (2015) De tecnologías digitales, educación formal y políticas públicas: aportes al debate. Buenos Aires: Teseo. p. 323-342.

Zukerfeld, M. (2015) “Flujos de conocimientos, tecnologías digitales y actores sociales en la educación secundaria. Un análisis socio-técnico de las capas del Programa Conectar Igualdad”. Informe final. Ministerio de Ciencia, Tecnología e Innovación productiva de la Nación.

Published

2020-06-11

How to Cite

Mamani, G. R. (2020). Approaches to the State of the art: updating and surveying doctoral theses in ICT, public education and inclusion in the period 2015-2019. Question/Cuestión, 2(66), e499. https://doi.org/10.24215/16696581e499

Issue

Section

initiation to research