The Traces of Violence and Drug Trafficking in Mexico: an Analysis from the perspective of the Journalistic-Literary Chronicle

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/16696581e467

Keywords:

Chronic; drug trafficking; narrative; Mexico; violence.

Abstract

The journalistic chronicle is a genre that has served to tell the Latin American reality from different points of view. Far from seeking the transience of the news data and trying to dazzle with scoops, this genre seeks to reconstruct with literary elements an incomprehensible reality, which often hurts, but which deserves to be narrated, as is the case with the trademarks of drug trafficking and the violence provoked in Mexico. In this context, what we propose in this study is a historical journey from a journalistic-literary perspective. For this we analyze three texts by three Mexican authors: Alma Guillermoprieto, Juan Villoro and Alejandro Almazán. The route we take goes from the assassination (a cardinal and two politicians) that took place in Mexico between 1994 and 1995, the influence of drug trafficking on the society and politics of this country, and culminates in the enforced disappearance of 43 students in the state of Guerrero in September 2014. All this based on the stylistic imprint and particular approach of the facts that the chroniclers have made.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jeovanny Moisés Benavides, Universidad Técnica de Manabí

Jeovanny Benavides, ecuatoriano, es Doctor (PhD) en Comunicación por la Universidad Nacional de La Plata (UNLP) y tiene un Posdoctorado en Historia por el Instituto de Estudios Latinoamericanos (LAI) de la Freie Universität Berlín (Alemania). Como escritor ganó el Premio Nacional de Literatura del Ecuador por su novela "Pilares de la noche vana", en el 2019. Fue ganador del Concurso Internacional de Cuentos, convocado por la Revista Carátula del escritor nicaragüense y Premio Cervantes Sergio Ramírez, en el 2011 Desde el 2012 y hasta la actualidad es profesor titular a tiempo completo de la Facultad de Ciencias Humanísticas y Sociales de la Universidad Técnica de Manabí (Ecuador). Posee un Máster en Edición por la Universidad Complutense de Madrid (España) y otro Máster en Docencia e Investigación Educativa por la Universidad Técnica de Manabí (Ecuador). Además tiene una Licenciatura en Periodismo por la Universidad San Gregorio de Portoviejo (Ecuador). Fue finalista del Primer Concurso de Crónicas del Ecuador, Convocado Por Centro Internacional de Estudios Superiores de Comunicación para América Latina (CIESPAL), marzo de 2014. Y resultó también finalista del certamen de periodismo narrativo “Las Nuevas Plumas 2011”, convocado por la Universidad De Guadalajara (México) y La Escuela de Periodismo Portátil (Chile). Ha sido Becario de la Secretaría Nacional de Educación Superior, Ciencia, Tecnología e Innovación (Senescyt).

References

Aguilar, M. (2018). La crónica latinoamericana actual como género y como discurso. (Tesis de doctorado). Recuperado de
https://repositorio.uc.cl/bitstream/handle/11534/21991/Tesis%20Marcela%20Aguilar.pdf?sequence=1

Almazán, A. (Diciembre de 2014). Temporada de muertos: carta desde Guerrero. Revista Gatopardo, pp. 1-7.

Benavides, J. (2017). La configuración de la crónica periodística de Tomás Eloy Martínez como relato histórico de la dictadura en la Argentina. Revista Académica Question, 9(54), pp. 3-17.

Correa, D. (2012). Narc Deco. Ética y estética del narcotráfico. Revista Analecta Política, 2, pp. 127-140.

Darrigrandi, C. (2013). Crónica latinoamericana: algunos apuntes sobre su estudio. Cuadernos de literatura, 17, pp. 122-143.

Falbo, G. (2007). Tras las huellas de una escritura en tránsito. La Plata, Argentina: Editorial Al margen.

García Márquez, G. (1996). Noticia de un secuestro. Barcelona, España: Editorial Mondadori.

Garza, C. (2003). Vigencia del relato como sentido de la realidad: análisis de reportajes históricos. (Tesis de doctorado). Recuperado de https://eprints.ucm.es/4819/

Guillermoprieto, A. (1999). Los años en que no fuimos felices. Barcelona, España: Plaza & Janes Editores.

Llanes, M. (2012). Idea de Hispanoamérica en la obra de Juan Villoro. (Tesis de doctorado). Recuperado de http://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/35056/2/MJLLG_TESIS.pdf

Marinone, M. (2019). Las correcciones de Juan Villoro. Traslaciones: Revista Latinoamericana de Lectura y Escritura, 6(12), pp. 17-31.

Puerta, A. (2016). La crónica latinoamericana actual: lo maravilloso real. Análisis del periodismo narrativo de Alberto Salcedo Ramos. (Tesis de doctorado). Recuperado de https://repositorio.uam.es/handle/10486/673229

Salazar, D. (junio de 2011). Alma Guillermoprieto, el periodismo es también una forma de autobiografía. Letras libres (117), pp. 46-49.

Sierra, F., y López, A. (2016). Periodismo narrativo y estética de la recepción. La ruptura del canon y la nueva crónica latinoamericana. Estudios sobre el mensaje periodístico, 22(2), 915-934.

Villoro, J. (1 de mayo de 2013). La alfombra roja del terror narco. El Clarín, pp. 1-4.

Wiener, G. (2011). Alma Guillermoprieto, "me parece maravillosa la frivolidad" una conversación con la célebre cronista mexicana, que vuelve a la palestra con "Desde el país de nunca jamás". Quimera: Revista de literatura, 330, 13-16.

Published

2020-06-12

How to Cite

Benavides, J. M. (2020). The Traces of Violence and Drug Trafficking in Mexico: an Analysis from the perspective of the Journalistic-Literary Chronicle. Question/Cuestión, 2(66), e467. https://doi.org/10.24215/16696581e467

Issue

Section

essays