Epistemologías y saberes disidentes en la Universidad

Authors

  • María Cecilia Johnson Centro de investigaciones y Estudios sobre Cultura y Sociedad; Universidad Nacional de Córdoba/Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas https://orcid.org/0000-0002-5102-2504
  • Paola Bonavitta Centro de Investigaciones de la Facultad de Filosofía y Humanidades; Universidad Nacional de Córdoba/Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas https://orcid.org/0000-0003-4758-4202

DOI:

https://doi.org/10.24215/16696581e489

Keywords:

University education, feminisms, dissidences, knowledges, hegemony

Abstract

This work is the result of a framework research project that we carried out from the National University of Córdoba in the context of the Research Network on gender differentials in Ibero-American Sup Education from the University of Alicante. The framework project focuses on gender inequalities within the different university careers.

In this article we inquire about the universities we inhabit and the power relations that are manifested , departing from the National University of Cordoba’s experience. Likewise, we reflect on other ways of generating knowledge and sharing it in the institutional context, with the intention of building and sustaining a University that disputes the hegemonic androcentric, patriarchal, binary and colonial knowledge.

We use both quantitative and qualitative methodology, using both techniques: in-depth focused surveys and interviews. We work with recent students and graduates (no more than five years after completing their course) and, punctually, with students and graduates belonging to LGTTTBQI +.

The intention is to know what knowledge is the one that circulates hegemonically within the university but also that which, marginally, create other ways of being and being in the educational context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

María Cecilia Johnson, Centro de investigaciones y Estudios sobre Cultura y Sociedad; Universidad Nacional de Córdoba/Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas

Dra. en Estudios de Género y Licenciada en Trabajo Social por la Facultad de Ciencias Sociales. UNC.

Becaria Posdoctoral CONICET en el CIECS-CONICET- UNC. Docente en la Universidad Nacional de Córdoba, en la Licenciatura en Trabajo Social. Miembro de El Telar, Comunidad de Pensamiento Feminista (CIFFyHH,CIECS-FCS).

 

Paola Bonavitta, Centro de Investigaciones de la Facultad de Filosofía y Humanidades; Universidad Nacional de Córdoba/Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas

Dra. en Estudios Sociales de América latina, Mg. en Sociología y Lic. en Comunicación Social.

Investigadora Asistente de CONICET. Directora de El Telar, Comunidad de Pensamiento Feminista Latinoamericano. (CIFFyHH,CIECS-FCS).

References

Ahmed, S. (2015) La política cultural de las emociones. México DF: Universidad Nacional Autónoma de México, Programa Universitario de Estudios de Género.

Bard Wigdor, G. y Artazo, G. (2016) “L@s Otr@s de la Universidad Pública: Exclusiones y Desafíos que Persisten en Argentina”. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 10(2), 183-199. Recuperado de: https://scielo.conicyt.cl/pdf/rlei/v10n2/art12.pdf.

Bonavitta, P., Becerra, J. C., de Garay Hernández, J., Johnson, C., Wigdor, G. B., Gastiazoro, M. E., Muñoz-

Rodríguez, L. F., Artazo, G., Menoyo, S. & Sarmiento, L. (2018). El género en la academia: los planes de estudio de la Universidad Nacional de Córdoba. Entorno, (66), 223-236.

Bonilla Campos, A. (2014) Pertenencia, pertinencia y diferencia: discurrir por las fronteras del género, Quaderns de Psicologia , 2014, 16 (1), 17-34.

De Lauretis, T. (1996). La tecnología del género, Revista Mora, 2, 26-34.

Donoso-Vázquez, T. y Velasco-Martínez, A. (2013) “¿Por qué una propuesta de formación en perspectiva de género en el ámbito universitario?” Revista Profesorado, 17 (1). Recuperado de: http://digibug.ugr.es/bitstream/10481/24906/1/rev171ART5.pdf

Flores, V. (2018) Los cuerpos que (no) imaginamos. Lengua, poder y educación. Escritos Heréticos. Recuperado de: http://escritoshereticos.blogspot.com/2018/06/los-cuerpos-que-no-imaginamos-lengua.html

Maffía, D. (2007) Epistemología feminista: la subversión semiótica de las mujeres en la ciencia. Revista Venezolana de Estudios de la Mujer, 12(28), 63-98.

OIT (2016) Las mujeres en el trabajo. Ginebra: Organización Internacional del Trabajo. Recuperado de: http://www.unesco.org/library/PDF/wcms_457094.pdf

Rich, A. (2001) Sangre, pan y poesía. Prosa escogida 1979-1985. Barcelona: Icaria.

Rovetto, F. y Figueroa, N. (2017) “Que la universidad se pinte de feminismos” para enfrentar las violencias sexistas. Descentrada. Revista interdisciplinaria de feminismos y género, 1(2): e026. Recuperado de: http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.7919/pr.7919.pdf

Segato, R. (2008) Territorio, Soberanía y Crímenes de Segundo Estado: La Escritura en el Cuerpo de las Mujeres Asesinadas en Ciudad Juárez. Debate Feminista, 37.

Troncoso Pérez, L., Follegati, L., & Stutzin, V. (2019) Más allá de una educación no sexista: aportes de pedagogías feministas interseccionales, Pensamiento Educativo, 56(1).

Valcárcel, A. (2008) Feminismo en el mundo global. Madrid: Cátedra.

Viveros Vigoya, M. (2009) La sexualización de la raza y la racialización de la sexualidad en el contexto latinoamericano actual. Revista Latinoamericana de Estudios Familiares, 1(4), 63- 81. Recuperado de: http://www.derechoshumanos.unlp.edu.ar/assets/files/documentos/la-sexualizacion-de-la-raza-y-la-
racializacion-de-la-sexualidad.pdf

Published

2020-06-25

How to Cite

Johnson, M. C., & Bonavitta, P. (2020). Epistemologías y saberes disidentes en la Universidad. Question/Cuestión, 2(66), e489. https://doi.org/10.24215/16696581e489

Issue

Section

Reports