THE MODEL READING: UMBERTO ECO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/16696581e490

Keywords:

Umberto Eco, literary reading, model reading

Abstract

This article is the result of an inquiry about literary Reading and the theory of the reader by Umberto Eco. For Eco, the reader participates in the process of reading as an aesthetic and linguistic action that codifies his/her role. The aesthetic action starts in the logics of production of the open masterpiece and the receptive possibilities of the interpreter/manager.  The linguistic perspective, on the other hand, is produced through a reader poetics that makes the literary masterpiece his/her object of analysis. Both, the aesthetic and the linguistic perspective consolidate an analysis about the reader that originates the notions of semantic and semiotic reader, from which the figure of Model Reader emerges, as the one who arranges the way to read a narrative literary piece from certain levels of reading intentions: intentio auctoris, intentio operis, intentio lectoris e intentio intertextualitis

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luis Alfonso Argüello Guzmán, Universidad de San Buenaventura, sede Medellín, Extensión Ibagué

Doctor Luis Alfonso Arguello Guzman has a doctoral title in Humanities, Humanism and Person. He is currently professor for the program of Psychology and a researcher associated to the Interdisciplinary Center of Human Studies – CIDEH at Universidad de San Buenaventura, from Medellín with an extension service in Ibagué, Colombia.  

References

Bondanella, P. (1997). Umberto Eco and the open text: semiotics, fiction and popular culture. Cambridge: Cambridge University Press

Bravari, V. (2016). “La semiótica interpretativa de Umberto Eco: Estrategias de posicionamiento”. Revista Teoría del Arte, 1, (6), 175-204

Briceño, J. R. (2015). “El Salto Hermenéutico de Umberto Eco”. Revista Ontosemiótica, año 2, 4, 95-105
Castellet, J. M. (1953) “El tiempo del lector”. Revista Laye, 23, 39-45

Doležel, L. (1988). “Mimesis and posible worlds”. Poetic Today, 9, 3, 475-496
Eco, Umberto. (2011). “Autor, texto e intérpretes”. (Pp. 40-73). En: Confesiones de un joven novelista. Barcelona:
Lumen.

Eco, Umberto. (2002a). “Borges y mi angustia de la influencia” ”. (Pp. 129-145). En Sobre literatura. Barcelona: RqueR editorial.

Eco, Umberto. (2002b). “Ironía intertextual y niveles de lectura”. (Pp. 223-243). En Sobre literatura. Barcelona: RqueR editorial.

Eco, Umberto. (1996). “Entrar en el bosque”. (Pp. 7-33). Seis paseos por los bosques narrativos. Barcelona: Lumen.

Eco, Umberto. (1995). “La sobreinterpretación de textos”. (Pp. 48-71). En: Interpretación y sobreinterpretación Cambridge: Cambridge University Press. (Traducción de Juan Gabriel López Guix)

Eco, U. (1992). “Intentio lectoris. Apuntes sobre semiótica de la recepción”. (Pp. 21-46). En: Los límites de la interpretación. Barcelona: Lumen.

Eco, U. (1984). Apostillas al nombre de la Rosa. Barcelona: Lumen

Eco, U. (1981). Lector in fabula. La cooperación interpretativa en el texto narrativo. Barcelona: Lumen

Eco, U. (1979). Obra abierta. Barcelona: Ariel

Eco, U. (1970). “El problema de la obra abierta”. (Pp. 157-164). En: La Definición del arte. Barcelona: Editorial Martínez Roca

Joyce, James (2016). “El estudio de las lenguas”. (Pp. 53-60). En: Escritos críticos y afines. Buenos Aires: Eterna Cadencia.

León, X. (1984). “La semiótica textual de Umberto Eco: una presentación y un intento de aplicación”. Lenguas Modernas, 11, 55-79

Pavel, T. (1981). “Ontological issues in poetics speech: Speech acts and fictional worlds”. The Journal of Aesthetics and art criticism, 40, 2, 167-178

Piñero García de Quesada, R. (2003). Teoría y ficción en la obra de Umberto Eco. (Tesis Doctoral) Universidad de Granada.

Rall, D. (1986). “El Lector y el texto literario”. Coloquio “La Lectura y los lectores” de la AMLA, 111-121

Soní Soto, A. (1999). “La Convergencia entre obra abierta y teoría de la recepción”. Anuario 1999, 25-42

Vera Urarte, L. (1991). “Comparaciones comparativas y contrastivas entre la semiótica y la estética de la recepción”. Logos, 5, 95-110

Zalba, E. M. (2003). “De lectores y prácticas lectoras: la multiplicidad de pactos de lectura en los albores del tercer milenio”. Revista Confluencia, Año 2, 3, 137-157

Published

2020-06-30

How to Cite

Argüello Guzmán, L. A. (2020). THE MODEL READING: UMBERTO ECO. Question/Cuestión, 2(66), e490. https://doi.org/10.24215/16696581e490

Issue

Section

Reports