Systematization of teaching practices: categorizations and reflections for the enrichment of learning paths

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/16696581e434

Keywords:

Systematization, Education, Communication, Experiences, Teaching

Abstract

The objective of this article is to arrive at conceptual categories, based on the systematization of the experience in the pre-professional teaching practices, carried out in the Secondary School N° 8 "Pedro Benoit" of the city of La Plata, Buenos Aires, Argentina. It was carried out during the months of August, September and October 2018, by the pedagogical trio made up of students of the Teaching Faculty in Social Communication of the National University of La Plata. The purpose of this elaboration is to provide students practicing teaching careers with enlightening tools to develop the production process of their pedagogical proposals and reflections of practices, with the intention of strengthening the analysis critical of them.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Juan Ignacio Varano, Universidad Nacional de La Plata

Professor in Social Communication (2018), Degree in Social Communication with orientation in journalism (2016) and Senior Technical in Sports Journalism (2012) by the National University of La Plata. He is currently teaching at the secondary level in the public sphere, is ascribed to Chair I of the Permanent Thesis Seminar of the Faculty of Journalism and Social Communication (UNLP) and as a researcher at the Institute for Research in Communication (IICom). He specializes in the studies of the music industry.

References

ALONSO, E.; PERET, M. (2019). Convergencia de pantallas en el aula. Innovando con celulares. Reflexión Académica en Diseño y Comunicación. Año XX. Vol. 40. Buenos Aires, Argentina.

ANDRADE LOZANO, I. (2016) Las trayectorias formativas de los formadores de docentes en México. SCIELO. Rev. Actual. Investig. Educ vol.16 n.1 San José Jan./Apr. 2016. Recuperado de: https://www.scielo.sa.cr/scielo.php?pid=S1409-47032016000100136&script=sci_arttext

AUSUBEL, D. (1983) Psicología educativa. Trillas, México.

BUENFIL BURGOS, R.N. (1993) Análisis de discurso y educación. DIE. México.

BUENFIL BURGOS, R.N. (2008). "El interminable debate sobre el sujeto social", en: Da Porta, Eva y Saur, Daniel (Coord). Giros teóricos en las ciencias sociales y humanidades, pp. 117-126. Córdoba: Comunicarte.

DUSSEL, I.; QUEVEDO, L. (2010). Educación y nuevas tecnologías: los desafíos pedagógicos ante el mundo digital. Buenos Aires: Santillana.

FREIRE, P. (1986). La importancia de leer y el proceso de liberación. México: Siglo XXI.

FREIRE, P. (1997). Pedagogía de la autonomía: saberes necesarios para la práctica educativa. Siglo XXI.

GRAMSCI, A. (1971) El materialismo histórico y la filosofía de Benedetto Croce. Ediciones Nueva Visión. Buenos Aires.

HONORÉ, B. (1990). Para una teoría de la formación. Dinámica de la formatividad (2ª. y 3ª. partes). Narcea. Madrid.

HUERGO, J. (2000). Comunicación/Educación: itinerarios transversales. Comunicación-educación: Coordenadas, abordajes y travesías, 3-26. Recuperado de: https://pdfs.semanticscholar.org/d6b7/837eb007b4980ebbdaef9dcf539c3ce8810a.pdf

HUERGO, J. (2003) Lo que articula lo educativo en las prácticas socioculturales. Instituto de Cultura Popular. Resistencia, Chaco.

IOVANOVICH, M. (2003) La sistematización de la práctica docente. EDJA. OEI / Revista Iberoamericana de Educación. España.

MAGGIO, M. (2012) La clase universitaria re-concebida. Centro de Innovación en Tecnología y Pedagogía. UBA. Buenos Aires. Disponible en https://www.youtube.com/watch?v=DADwxRXDRR8&t=862s

MAGGIO, M., LION, C.; PEROSI, M. (2014). Las prácticas de la enseñanza recreadas en los escenarios de alta disposición tecnológica. Polifonías Revista de Educación, 3(5), 101-127.

MARTÍNEZ, R. M. P.; RONDÓN, G. M. (Ed.) (2018) Formación docente y pensamiento crítico en Paulo Freire. CLACSO. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina. Recuperado de: http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/se/20181113025736/Formacion_docente_Paulo_Freire.pdf

MARTINIC, S.; VERGARA, C. (2007) Gestión del tiempo e interacción del profesor-alumno en la sala de clases de establecimientos jornada escolar completa en Chile. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, vol. 5, núm. 5, diciembre, 2007, pp. 3-20 Red Iberoamericana de Investigación Sobre Cambio y Eficacia Escolar Madrid, España. Recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/551/55121025002.pdf


NASSIF, R. (1982). Teoría de la Educación. Capítulo 3. Cincel-Kapelusz. Madrid, España.

ROCHE, A. M.; NAVARRO, A. (2016) Recuperar la teoría subyacente en la práctica educativa a partir de la Sistematización de Experiencias: compartiendo recorridos Actas de Periodismo y Comunicación, Vol. 2, N.º 1. ISSN 2469-0910 FPyCS. Universidad Nacional de La Plata. La Plata, Buenos Aires, Argentina. Recuperado de: http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/60966/Documento_completo.pdf-PDFA.pdf?sequence=1&isAllowed=y

ROMERO–BOJÓRQUEZ, L., UTRILLA–QUIROZ, A., UTRILLA–QUIROZ, V. M. (2014). Las actitudes positivas y negativas de los estudiantes en el aprendizaje de las matemáticas, su impacto en la reprobación y la eficiencia terminal. Ra Ximhai, 10(5), 291-319. Universidad Autónoma Indígena de México El Fuerte, México. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/461/46132134020.pdf

SANTROCK, W. J. (2002). Psicología de la Educación. México, McGraw Hill.

TORRES AZOCAR, J.C.; TORRES CARRILLO, A. (2000) Subjetividad y sujetos sociales en la obra de Hugo Zemelman. Folios, no. 12. Departamento de Ciencias Sociales. Universidad Pedagógica Nacional. Colombia. Recuperado de: http://biblioteca.clacso.edu.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?c=co/co-014&a=d&d=HASH7259eb1969e92180a56d46.2

TORRES CASTILLO, A. (1996). La sistematización como investigación interpretativa crítica. Entre la práctica y la teoría. Seminario Internacional sobre sistematización y producción de conocimiento para la acción. Santiago, Chile.

ZEMELMAN, H. (coord.) (1995) Determinismos y Alternativas en las Ciencias Sociales de América Latina. UNAM - Nueva Sociedad, Caracas.

Published

2020-10-19

How to Cite

Varano, J. I. (2020). Systematization of teaching practices: categorizations and reflections for the enrichment of learning paths. Question/Cuestión, 2(67), e434. https://doi.org/10.24215/16696581e434

Issue

Section

Reports