The Criminal Biopic: A Critical Analysis of El clan

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/16696581e540

Keywords:

Argentine Cinema, Biography, Biopic, Pablo Trapero, Cultural Studies

Abstract

The article proposes a critical analysis of the Argentine film El clan (2015), by Pablo Trapero, based on one of the most resonant criminal cases in Argentine history: that of the Puccio family, dedicated to kidnapping and murdering entrepreneurs during the early 1980s. The film is analyzed in the light of the recent rise of biographical cinema and, in particular, of criminal biopics. The figuration of characters and spaces, the reconstruction of the past, and the dialogue that the film establishes with previous film representations of the last military-civic dictatorship (1976-1983) are approached, to reflect on how the biopic genre intertwines the individual biography with the national history.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Alfredo Dillon, Universidad Católica Argentina

Alfredo Dillon es investigador del Instituto de Investigaciones de la Facultad de Ciencias Sociales de la Universidad Católica Argentina, y profesor en las carreras de Comunicación de dicha Facultad. Es Doctor en Ciencias Sociales por la Universidad de Buenos Aires, con una tesis sobre el cine argentino reciente y la crisis de 2001. Es licenciado y profesor en Letras (UBA) y licenciado en Comunicación Periodística (UCA). Ha publicado varios artículos en revistas académicas sobre cine, literatura y comunicación. Actualmente codirige, junto con la Dra. Teresa Teramo, el Programa de Estudios Audiovisuales de la UCA.

References

Aguilar, G. (2010). Otros mundos. Un ensayo sobre el nuevo cine argentino. Buenos Aires: Santiago Arcos.

Andermann, J. (2015). Nuevo cine argentino. Buenos Aires: Paidós.

Arfuch, L. (2002). El espacio biográfico. Dilemas de la subjetividad contemporánea. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Bazin, A. (1990). ¿Qué es el cine? Madrid: Rialp.

Bernardes, H.; Lerer, D.; Wolf, S. (eds.) (2002). El nuevo cine argentino. Temas, autores y estilos de una renovación. Buenos Aires: Tatanka

Bingham, D. (2010). Whose Lives are They Anyway? The Biopic as Contemporary Film Genre. New Brunswick: Rutgers University Press.

Clover, J. (2009). Based on Actual Events. Film Quarterly, Vol. 62, N° 3, pp. 8-9.

Custen, G. (1992). Bio/pics: How Hollywood Constructed Public History. New Brunswick, N.J.: Rutgers University Press.

Dillon, A. (2020). La poética de Pablo Trapero: impotencia, catábasis y corrosión de la ley. Fotocinema, Nº 21, pp. 353-372.

https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2020.vi21.10015

Fogwill, R. (1984). La herencia cultural del proceso. Recuperado de: http://nohacemosfalta.blogspot.com/2010/05/la-herencia-cultural-del-proceso.html

Gómez, S. (2015). «A veces sentía cierto agobio emocional». El Tiempo, 18/10/2015. Recuperado de: https://www.eltiempo.com/archivo/documento/CMS-16406741

Instituto Nacional de Cine y Artes Audiovisuales (INCAA) (2015). Anuario 2015 de la industria cinematográfica y audiovisual argentina. Recuperado de: http://fiscalizacion.incaa.gov.ar/index_publicaciones.php

Kafka, F. (2010). Carta al padre. Traducción de Carlos Correas. Buenos Aires: Leviatán.

Lucca, N. (2015). Trapero: «Los Puccio son el síntoma de una sociedad enferma». En Perfil, 24/08/2015. Recuperado de: https://noticias.perfil.com/2015/08/24/trapero-los-puccio-son-el-sintoma-de-una-sociedad-enferma/

Lyotard, J. F. (1989). La condición postmoderna. Informe sobre el saber. Buenos Aires: Teorema.

Miccio, J. (2015). De regreso: El clan. Hacerse la Crítica. Recuperado de: https://www.hacerselacritica.com/de-regreso-el-clan-por-jose-miccio/

Musaluppi, H. (2016). Tensiones. (Veinticinco años de Nuevo Cine Argentino). Revista de Cine, Nº 3, pp. 99-107, Universidad del Cine.

Palacios, R. (2015). El clan Puccio. La historia definitiva. Buenos Aires: Planeta.

Pécora, P. (2015). Pablo Trapero buscó ser «muy fiel» a la historia real de los crímenes de los Puccio en El clan. Télam, 10/07/2015. Recuperado de: http://www.telam.com.ar/notas/201507/112248-cine-pablo-trapero-crimenes-puccio-el-clan.php

Polaschek, B. (2013). The Postfeminist Biopic: Narrating the Lives of Plath, Kahlo, Woolf and Austen. London: Palgrave Macmillan.

Prividera, N. (2016). El país del cine. Para una historia política del nuevo cine argentino. Córdoba: Los Ríos.

Robinson, M. (2016). Mapping the British Biopic: Evolution, Conventions, Reception and Masculinities (Tesis de doctorado). University of the West of England.

Sarlo, B. (2005). Tiempo pasado. Cultura de la memoria y giro subjetivo. Buenos Aires: Siglo XXI.

Suárez, N. (2018). El “cine de los ochenta”. En Bernini, Emilio (ed.). Después del nuevo cine. Diez miradas en torno al cine argentino contemporáneo, pp. 45-58. Buenos Aires: EUFyL.

Published

2021-09-07

How to Cite

Dillon, A. (2021). The Criminal Biopic: A Critical Analysis of El clan. Question/Cuestión, 3(69), e540. https://doi.org/10.24215/16696581e540