Communicate science from an Argentine Public University

Authors

  • María Itatí Rodríguez Instituto de Estudios Sociales y Humanos (UNaM-CONICET)

DOI:

https://doi.org/10.24215/16696581e754

Keywords:

communication, public communication of science and technology, universidad

Abstract

At present, the agents of production of scientific-technological knowledge (public and private) are faced with the challenge of including in their planning actions that include different strategies to communicate science and technology. The projection, planning and execution of this type of practice is presented as a priority and concern of science and technology organizations: how to communicate science and technology from the University? By what means and communication strategies? How to plan and / or include them in the lines of action? What tools and resources do we have from the Universities? In this article, at first, we will share contributions from communication, CPCyT and scientific culture to reflect on the dynamics of science-technology-university-society. Then, we are interested in reflecting on the lines of action, facilities and difficulties in relation to the public communication of science and technology from the planning and institutional evaluation in science and technology of an Argentine Public University.



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Author Biography

María Itatí Rodríguez, Instituto de Estudios Sociales y Humanos (UNaM-CONICET)

Docente e investigadora, doctora en Comunicación (Universidad Nacional de La Plata), licenciada y técnica en Comunicación Social (Universidad Nacional de Misiones), y maestranda en Ciencia, Tecnología y Sociedad (Universidad Nacional de Quilmes). Actualmente becaria post-doctoral CONICET en el Instituto de Ciencias Sociales y Humanas (UNaM-CONICET). Su trabajo de investigación doctoral indagó sobre los procesos actuales de construcción y producción de identidades colectivas histórico-políticas (nacionales y locales) presentes en efemérides y actos escolares de escuelas primarias públicas de la provincia de Misiones. En su instancia posdoctoral, analiza como massmediación publicitaria a campañas de bien público en la provincia de Misiones en relación a la configuración de formatos y dispositivos, usos políticos y educativos, construcción y producción de identidades. Actualmente dirijo el trabajo de investigación "Modos de producción de conocimientos y estrategias de comunicación pública de la ciencia y la tecnología en contextos de enunciación periféricos: investigadores/as de la FHyCS-UNaM", en la convocatoria de jóvenes investigadores y grupos en formación de la Secretaría de Investigación y Postgrado (FHyCS-UNaM), y el Proyecto de Extensión Universitaria "Con tonada científica: espacios para la comunicación pública de la ciencia y la tecnología en la Universidad Nacional de Misiones" (PROFAE, 2018).

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Published

2022-12-26

How to Cite

Rodríguez, M. I. (2022). Communicate science from an Argentine Public University. Question/Cuestión, 3(73), e754. https://doi.org/10.24215/16696581e754