Rhetoric education in university students of Advertising

An unmet professional need

Authors

  • Luis Gallardo Vera Universidad de Castilla-La Mancha/Universidad Complutense de Madrid/Universidad de Cádiz/Universidad Nacional de La Plata
  • Gema Fernández-Hoya Departamento de Ciencias de la Comunicación Aplicada, Facultad de Ciencias de la Información Universidad, Complutense de Madrid

DOI:

https://doi.org/10.24215/16696581e749

Keywords:

University, advertising, rhetoric, persuasion, communication strategies

Abstract

Publicists had to reinvent the technical resources that classical rhetoricians invented. The research was undertaken with the overall objective of establishing the cognitive positioning of Rhetoric for students of Advertising and Public Relations at the Complutense University of Madrid, formulating two hypotheses: 1) the level of knowledge of Rhetoric in students of Advertising and Public Relations is low; 2) the association between rhetorical activity and advertising activity made by students of Advertising and Public Relations is substantive. A sample of 71 students from the 3rd year of the Bachelor's Degree in Advertising and Public Relations at the Complutense University of Madrid responded to a quantitative survey through an on-line questionnaire. The results indicate a huge contrast between the high levels of awareness of the strategic importance of Rhetoric for the activity of advertising, and the appreciation that the training received in Rhetoric is clearly insufficient.

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Author Biographies

Luis Gallardo Vera, Universidad de Castilla-La Mancha/Universidad Complutense de Madrid/Universidad de Cádiz/Universidad Nacional de La Plata

Luis Gallardo Vera

 

DNI: 44960290M

 

Universidad de Castilla-La Mancha/Universidad Complutense de Madrid/Universidad de Cádiz/Universidad Nacional de La Plata

 

Correo electrónico: luisgallardo10000@gmail.com

 

Orcid ID: http://orcid.org/0000-0002-0885-3628

 

Google Scholar: https://scholar.google.es/citations?user=bSkQnYUAAAAJ&hl=es

 

Docente-investigador en Ciencias de la Comunicación, Publicidad y Relaciones Públicas, Doctor Internacional en Comunicación Audiovisual, Publicidad y Relaciones Públicas (Universidad Complutense de Madrid), Doctor Internacional en Comunicación (Universidad de Cádiz, Universidad de Sevilla, Universidad de Málaga y Universidad de Huelva; Premio Extraordinario de Doctorado), Máster en Dirección de Comunicación (Universidad Católica de Murcia), Licenciado en Publicidad y Relaciones Públicas (Universidad de Cádiz) y Licenciado en Filosofía (Universidad de Granada). Es investigador adscrito al Instituto Universitario de Investigación para el Desarrollo Social Sostenible (España) y al Instituto de Investigaciones en Comunicación de la UNLP (Argentina) y pertenece a los grupos de investigación Mediación Dialéctica de la Comunicación Social (Universidad Complutense de Madrid), MarkeTIC (Universidad de Castilla-La Mancha) y Grupo de Estudios en Historia Actual (Universidad de Cádiz). Ha realizado gran parte de su carrera docente-investigadora en la Universidad Complutense de Madrid y en la Universidad Pontificia de Comillas y ha colaborado en actividades docentes de la Universidad Nacional Autónoma de México, de la Universidad de São Paulo y de la Universidad de Salamanca.

Gema Fernández-Hoya, Departamento de Ciencias de la Comunicación Aplicada, Facultad de Ciencias de la Información Universidad, Complutense de Madrid

Gema Fernández-Hoya

 

DNI: 51929367-J

 

Departamento de Ciencias de la Comunicación Aplicada

Facultad de Ciencias de la Información

Universidad Complutense de Madrid

 

Correo electrónico: gemafern@ucm.es

 

Orcid ID: https://orcid.org/0000-0002-6718-6423

 

Google Scholar: https://scholar.google.es/citations?user=Mn7VbdcAAAAJ&hl=es&oi=ao

 

Doctora en Comunicación Audiovisual por la Universidad Complutense de Madrid (2011) y Licenciada en Arte Dramático por la Real Escuela Superior de Arte Dramático de Madrid (1999). Es profesora en la Facultad de Ciencias de la Información de la Universidad Complutense de Madrid, en los Grados de Publicidad y RR.PP. y Comunicación Audiovisual, el Máster Perspectiva de Género en las Industrias Culturales y el Máster Comunicación Audiovisual para la Era Digital. Miembro del Grupo de Investigación Mediación Dialéctica de la Comunicación Social (MDCS) y del Grupo Complutense de Estudios Cinematográficos (ESCINE). Sus líneas de investigación son la educación vinculada a los ámbitos en los que desarrolla la docencia, la comunicación oral y no verbal. Autora en publicaciones académicas y monografías colectivas, entre sus últimas publicaciones destacan: La comunicación no verbal del presidente del Gobierno, Pedro Sánchez, durante la pandemia de la COVID-19 (Revista Círculo de Lingüística Aplicada a la Comunicación, 2022) y Técnicas Eficaces de Comunicación (Síntesis, 2020).

 

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Published

2022-12-26

How to Cite

Gallardo Vera, L., & Fernández-Hoya, G. . (2022). Rhetoric education in university students of Advertising: An unmet professional need. Question/Cuestión, 3(73), e749. https://doi.org/10.24215/16696581e749