Seeing Themselves as Protagonists: Producing Webnovelas in the Interior.

Interview with Eduardo Maquieira.

Authors

  • Federico Pritsch Universidad de la República

DOI:

https://doi.org/10.24215/16696581e920

Keywords:

Cultural descentralization, Community cinema, Webnovelas, Popular audience

Abstract

Since 2013, Eduardo Maquieira has been producing medium-length films and webnovelas in Young, a town of 15,000 inhabitants in the interior of Uruguay. This represents a novel case in a country where film and audiovisual production is heavily centralized in Montevideo. With a focus on the melodrama characteristic of telenovelas, Maquieira aims to connect with a popular audience, an intention he believes is absent in Uruguayan cinema, which is geared towards auteur cinema and the festival circuit.

In this interview, we talk with the director of medium-length films such as La Vieja and webnovelas like Maestra Veneno and the more recent El Verano que me Traicionaste, about his production method involving community actors, the challenges of decentralizing audiovisual production in Uruguay, and the connection of his works with the audience.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agencia del Cine y el Audiovisual del Uruguay (2023). "Observatorio ACAU. Consumo de cine uruguayo 2013-2022". Disponible en: https://www.acau.gub.uy/innovaportal/file/97/1/observatorio-acau---consumo-de-cine-uruguayo---2013-2022.pdf.

Lusnich, A.; Cuarterolo, A.; Flores, S. (2022). Hacia una interpretación descentralizada del estudio del cine y del audiovisual en Argentina. En Lusnich, A.; Cuarterolo, A.; Flores, S.(comp). Cines regionales en cruce. Un panorama del cine argentino desde un abordaje descentralizado. Buenos Aires: Editorial Universitaria de Buenos Aires.

Pritsch, F., Beltramelli, F. y Santiago González Dambrauskas (2024). A formação audiovisual no Uruguai e sua diversificação da oferta pública (1985-2024). Comunicação & Educação, Revista do Departamento de Comunicação e Artes da ECA/USP.

Pritsch, F. (2023). ¿Hacia un impulso del cine comunitario en Uruguay? El Programa Oeste Audiovisual. Question/Cuestión, 3(74), e782. https://doi.org/10.24215/16696581e782.

Rodríguez Brites, J. (2018). Producción de largometrajes en Uruguay: un análisis desde la Teoría General del Costo [Tesis de maestría inédita]. Universidad de la República, Montevideo. Recuperado de https://mpra.ub.uni-muenchen.de/106185/.

Sánchez Vilela, R. (2000). Sueños cotidianos. Telenovela y oralidad. Montevideo: Ediciones Santillana / Universidad Católica del Uruguay.

Filmografía

Maquieira, E. (Direc.). (2013). No entren con los pies sucios. Uruguay: Estiyú.

Maquieira, E. (Direc.). (2015). La Vieja. Uruguay: Estiyú.

Maquieira, E. (Direc.). (2016). María Fracasada. Uruguay: Estiyú.

Maquieira, E. (Direc.). (2017). El Coraje. Uruguay: Estiyú.

Maquieira, E. (Direc.). (2018). Bagayera. Uruguay: Estiyú.

Maquieira, E. (Direc.). (2018-2020). Maestra Veneno. Uruguay: Estiyú.

Maquieira, E. (Direc.). (2023). El verano que me traicionaste. Uruguay: Estiyú.

Published

2024-09-02

How to Cite

Pritsch, F. (2024). Seeing Themselves as Protagonists: Producing Webnovelas in the Interior.: Interview with Eduardo Maquieira. Question/Cuestión, 3(78), e920. https://doi.org/10.24215/16696581e920

Issue

Section

Interviews