“Hay una conversación pendiente”. Apuntes para reflexionar sobre la incorporación de la Inteligencia Artificial Generativa en la educación superior

Apuntes para reflexionar sobre la incorporación de la Inteligencia Artificial Generativa en la educación superior

Authors

  • Melina Milagros Pereyra Instituto de Investigaciones en Comunicación (UNLP) https://orcid.org/0000-0002-2891-6710
  • Mariana Ferrarelli Universidad de San Andrés/Universidad Isalud

DOI:

https://doi.org/10.24215/16696581e951

Keywords:

Generative Artificial Intelligence, higher education, communication, technologies

Abstract

Generative Artificial Intelligence (GAI) is taking on a ubiquitous, opaque and interactive role in social practices today. Its presence in all areas of our lives invites us to reflect and ask ourselves about its incidence in higher education, the space we inhabit as teachers and researchers at the university. From Communication, our field of knowledge, we ask ourselves about the subjects, the contexts and the social, political, economic and cultural structures that cross it and where it finds its place of expansion. 

We talked to Mariana Ferrarelli, Master in Research Methodology (UNLa) and PhD student in Education (UdeSa), about Generative Artificial Intelligence (GAI), its implications in the field of Communication and its incorporation in the field of higher education, which presents the main challenges for the current and future university project. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Melina Milagros Pereyra, Instituto de Investigaciones en Comunicación (UNLP)

Estudiante de la Licenciatura en Comunicación Social con orientación en periodismo (FPyCS-UNLP).

Becaria del Instituto de Investigaciones en Comunicación (IICOM) en el Consejo Interuniversitario Nacional (EVC-CIN). 

 

References

Martín-Barbero, J. (2012). De la Comunicación a la Cultura. Perder el objeto para ganar el proceso. Signo y Pensamiento, 3 (60).

—------------------ (2009). Cuando la tecnología deja de ser una ayuda didáctica para convertirse en mediación cultural. Revista Electrónica Teoría de la Educación: Educación y Cultura la Sociedad de la Información, 10(1), 19-31.

—----------------- (1987). De los medios a las medicaciones. Comunicación, cultura y hegemonía. Editorial Gustavo Gil.

Huergo, J. et al. (14 de abril de 2011). Comunicación / Educación: un acercamiento al campo. [Documento de Cátedra: Comunicación y Educación]- Fac. de Periodismo y Comunicación Social, UNLP]. http://comeduc.blogspot.com/2011/04/comunicacion-educacion-un-acercamiento.html

Porta, P. (2023). Comunicar en tiempos de expansión de algoritmos invisibles: “Todo lo que prolifera sin ser visto, inquieta” . Question/Cuestión, 3(76), e861. https://doi.org/10.24215/16696581e861

Porta, P. I. ., & Ferrarelli , M. . (2021). Prácticas Mestizas: Metáfora para pensar el presente y el futuro. Question/Cuestión, 3(70), E609. https://doi.org/10.24215/16696581e609

Scolari, C. (Ed.). (2018). Adolescentes, medios de comunicación y culturas colaborativas. Aprovechando las competencias transmedia de los jóvenes en el aula. Transliteracy.

Williams, R. (1992). Historia de la comunicación. Casa Editorial Bosch.

Published

2024-12-20

How to Cite

Pereyra, M. M., & Ferrarelli, M. (2024). “Hay una conversación pendiente”. Apuntes para reflexionar sobre la incorporación de la Inteligencia Artificial Generativa en la educación superior: Apuntes para reflexionar sobre la incorporación de la Inteligencia Artificial Generativa en la educación superior. Question/Cuestión, 3(79), e951. https://doi.org/10.24215/16696581e951