The last literary reader: Ricardo Piglia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24215/16696581e436

Keywords:

Ricado Piglia, Literary Reader, Literary Reading, Literary Criticism

Abstract

This article presents an analysis of the concept of literary reader derived from the study of the literary work of Ricardo Piglia. It contains three parts: the first one is centered on the figure of Piglia as a literary reader and his main role in the formation of a writer who learns to write. The second part corresponds to an examination about the way in which Piglia has constructed a process of oral and written reflection about his own role as a literary critic. The third part deals with three kinds of reading: strategic, poetic fictionalization and technical

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luis Alfonso Argüello Guzmán, Universidad de San Buenaventura, sede Medellín, Extensión Ibagué.

Doctor Luis Alfonso Arguello Guzman has a doctoral title in Humanities, Humanism and Person. He is currently professor for the program of Psychology and a researcher associated to the Interdisciplinary Center of Human Studies – CIDEH at Universidad de San Buenaventura, from Medellín with an extension service in Ibagué, Colombia.  

References

Berg, E. H. (2015) “Una máquina óptica singular (Breves sobre el último lector de Ricardo Piglia” (133-143. En: Romero, J. G. (ed.). Las máquinas ficcionales de Ricardo Piglia. Buenos Ares: Corregidor

Fernández Cobo, R. (2015). Ricardo Piglia: el lector de la tribu. Tejuelo, 21, 117-136

Firbas, P. (2015). “Prólogo. La conversación y sus formas”. (11-14). En: Piglia, R. La forma inicial. Conversaciones en Princeton. Buenos Aires: Eterna Cadencia

Forastelli, F. (2010). La lectura y el lector: Sobre el último lector de Ricardo Piglia. Orbis Tertius, 15, 16, 1-7. http://www.orbistertius.unlp.edu.ar

Gallego, A. (2019). “Introducción. Ricardo Piglia y la literatura mundial”. (17-48). En: Los otros. Ricardo Piglia y la literatura mundial. Madrid: Iberoamericana

Kobylecka-Piwonska, E. (2013). Ricardo Piglia, lector de Witold Gombrowicz. Neophilologus. 97, 333–347. DOI 10.1007/s11061-012-9332-2

Piglia, R. (2019). “Quinta clase. 25 de septiembre de 1995”. (101-129). En: Teoría de la prosa. Buenos aires: Eterna Cadencia

Piglia, R. (2017). Los diarios de Emilio Renzi. Un día en la vida. Tomo III. Barcelona: Anagrama

Piglia, R. (2016a). “Primera clase. 3 de septiembre de 1990”. (13-33). En: Las tres vanguardias. Saer, Puig, Walsh. Buenos Aires: Eterna Cadencia

Piglia, R. (2016b). Los diarios de Emilio Renzi. Los años felices. Tomo II. Barcelona: Anagrama

Piglia, R. (2015a). “Sobre la interpretación narrativa. Notas para una conferencia”. (75-81). En: La forma inicial. Conversaciones en Princeton. Buenos Aires: Eterna Cadencia

Piglia, R. (2015b). “Tiempo de lectura”. (15-42). En: La forma inicial. Conversaciones en Princeton. Buenos Aires: Eterna Cadencia

Piglia, R. (2014). “El escritor como lector”. (83-98). En: Antología Personal. México: FCE

Piglia, R. (2006). “Hay que escribir como si el lector fuera siempre más sagaz y sabio que el que escribe. Entrevista a Ricardo Piglia”. Iberoamericana, VI, 21, 167-170

Piglia, R. (2005a). “¿Qué es un lector?”. (19-25). En: El Último lector. Barcelona: Anagrama.

Piglia, R. (2005b). “Cómo está hecho el “Ulysses”. (165-188). En: El Último lector. Barcelona: Anagrama.

Piglia, R. (2005c). “Ernesto Guevara, rastros de la lectura”. (103-138). En: El Último lector. Barcelona: Anagrama.

Piglia, R. (2001a). “Tres propuestas para el próximo milenio (y cinco dificultades)”. (11-42). Tres propuestas para el próximo milenio (y cinco dificultades) / Mi Buenos Aires Querida. Buenos Aires: FCE

Piglia, R. (2001a). “La lectura de la ficción” (9-19). En: Crítica y ficción. Barcelona: Anagrama

Piglia, R. (2001b). “Borges como crítico” (149-169). En: Crítica y ficción. Barcelona: Anagrama

Piglia, R. (2001c). “El laboratorio de la escritura” (51-57). En: Crítica y ficción. Barcelona: Anagrama

Piglia, R. (2001d). “Conversación en Princeton” (171-274). En: Crítica y ficción. Barcelona: Anagrama

Piglia, R. (2000). “La novela polaca”. (69-80). En: Formas breves. Barcelona: Anagrama.

Piglia, R. (2000). “epílogo”. (141-142). En: Formas breves. Barcelona: Anagrama.

Rodríguez, A. (2015). “Notas sobre un proyecto literario”. (37-52). En: Romero, J. G. (ed.). Las máquinas ficcionales de Ricardo Piglia. Buenos Ares: Corregidor

Rovira, G. A. (2009). Poética de la ficción en Ricardo Piglia: el programa de lectura y la pesquisa por el sentido. (Tesis doctoral). Madrid: Universidad Autónoma de Madrid

Weinberg, L. (2007). “La Máquina de escribir”. (161-175). En: Corral, R. (ed.). Entre ficción y reflexión: juan José Saer y Ricardo Piglia. México: El colegio de México.

Published

2020-10-28

How to Cite

Argüello Guzmán, L. A. (2020). The last literary reader: Ricardo Piglia. Question/Cuestión, 2(67), e436. https://doi.org/10.24215/16696581e436

Issue

Section

Reports