Pedagogical mediation and digital objects
Production of meanings and student’s appropriation in courses at a public university in Argentina
DOI:
https://doi.org/10.24215/16696581e944Keywords:
communication, pedagogical mediation, digital objects, appropriationAbstract
This article analyses the student’s appropriation processes on pedagogical mediations with digital objects implemented in different courses of an Argentine university. These digital mediations, put into practice in the selected courses, are described and their forms of implementation are analysed.
Twenty-four focus groups were held, which allowed obtaining a large amount of data, which are analysed interpretively, clarifying the relationship established between pedagogical mediations and the digital objects currently used. The interpretive systematisation is carried out with respect to the treatment from the topic, treatment from the learning and treatment from the form.
The research shows the need for the presentation of knowledge to be carried out in an orderly and planned manner, provides reflections on the processes of self-learning and inter-learning with digital objects, and shows the need to implement multimodal languages for the best appropriation of concepts. The access/availability of digital objects is systematised and incorporated as a category. The analysis allows us to conclude that the concept of pedagogical mediation is absolutely valid, and its development, in terms of treatment from the topic, learning and form, is fundamental to understanding educational processes and the construction of knowledge at present.
Downloads
References
Albarello, F. (2019). Lectura transmedia. Leer, escribir, conversar en el ecosistema de pantallas. CABA: Ampersand.
Bernaschina, D. (2021). Interacción pedagógica en las TIC: mediación inclusiva en el aula virtual. Revista científica electrónica de Educación y Comunicación en la Sociedad del Conocimiento, 21 (1), 171- 192. https://doi.org/10.30827/eticanet.v21i1.15978
Cabero-Fayos, I., & Muñoz Escalada, M. C. (2022). Una pedagogía virtual desde la didáctica de las matemáticas. Utopía y Praxis Latinoamericana, 27 (96), 1-8. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27970217017
Calvo Barquero, L. C. (2021). La mediación pedagógica en entornos virtuales en el sistema educativo costarricense. Revista Estudios, 43, 1-25. https://doi.org/10.15517/re.v0i43.49348
Cavadía, C., Payares, F., Herrera, K., Jaramillo, J., & Meza, L. (2019). Los entornos virtuales de aprendizaje como estrategia de mediación pedagógica. Aglala, 10 (2), 212–220. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7383550
Digión, L. B. & Álvarez, M. M. (2021). Experiencia de enseñanza-aprendizaje con aula virtual en el acompañamiento pedagógico debido al Covid-19. Apertura, 13, 20-35. http://dx.doi.org/10.32870/Ap.v13n1.1957
Gitelman, L. (2006). Always Already New: Media, History and the Data of Culture. Cambridge: The MIT Press.
Góez Salgado, B. C. (2021). Desarrollo de objetos virtuales de aprendizaje durante la práctica medios y mediaciones como una estrategia pedagógica de educación ambiental en: biodiversidad y ecosistemas en la Licenciatura de Biología de la Universidad Santo Tomás en el 2021. Ponencia presentada en el VII Congreso de Innovación Educativa y Docencia en Red, Congreso In-Red. Universitat Politècnica de València. Valencia, España. http://dx.doi.org/10.4995/INRED2021.2021.13737
González Pérez, C. (2019). Memes y lenguaje inclusivo. Transformaciones y resistencias. Revista Lationamericana de Ciencias de la Comunicación, 30, 60-73. Recuperado de: https://revista.pubalaic.org/index.php/alaic/article/view/515
González Pérez, C. (2021). Cartografía de la Cultura Digital. Un abordaje desde la comunicación. Ponencia presentada en el XXIII Congreso de la Red de Carreras de Comunicación Social República Argentina (REDCOM). REDCOM y Universidad Nacional de Entre Ríos. Entre Ríos, Argentina.
González Pérez, C. (Comp.) (2022). La Transformación en los Discursos II. Procesos de construcción discursiva en comunicación y cultura. San Salvador de Jujuy: Editorial de la Universidad Nacional de Jujuy, EDIUNJU.
González Pérez, C. (2023). El meme en Internet como un discurso particular. Esbozos de una conceptualización. En Olalde Ramos, M.T.; Fragoso Susunaga, C.; Fragoso Susunaga, O.; Córdoba Flores, C. (Coords.). Interacciones semióticas entre el diseño, el arte y la cultura (pp. 70-81). México: Universidad Autónoma Metropolitana. https://doi.org/10.24275/uama.352.10060
Gutiérrez Pérez, F. & Prieto Castillo, D. (2007). La mediación pedagógica. Apuntes para una educación a distancia alternativa. Buenos Aires: La Crujía.
Herrán Cardoso, L. A.; Guayara Ramírez, M. A. & Vergara Rodríguez, J. A. (2021). Impacto de la mediación pedagógica virtual como contingencia ante situación de pandemia covid-19 en la institución de educación superior ITFIP. Assensus, 6(11), 137-149. Recuperado de: https://revistas.unicordoba.edu.co/index.php/assensus/article/view/2718/3638
Langlois, G. y Elmer, G. (2013). The Research politics of social media platforms. Culture Machine, 4, 1-17. Recuperado de: https://culturemachine.net/wp-content/uploads/2019/05/505-1170-1-PB.pdf
Leech, N. L., & Onwuegbuzie, A. J. (2008). Qualitative data analysis: A compendium of techniques and a framework for selection for school psychology research and beyond. School Psychology Quarterly, 23(4), 587–604. https://doi.org/10.1037/1045-3830.23.4.587
Magariños de Morentin, J. (2008). La semiótica de los bordes. Córdoba: Comunicarte.
Merton, R. K. (1987). The Focussed Interview and Focus Groups: Continuities and Discontinuities. Public Opinion Quarterly, 51(4), 550. https://doi.org/10.1086/269057
Montoya Ruda, S. D.; Mejía Macías, Y. A.; Valencia Moreno, S. M.; Cano Morales, L. J.; Puerta Gil, C. A. (2022). Mediación en el aula por medio de tecnologías de información y comunicación: reto de enseñanza y aprendizaje en quinto grado. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 65, 66-101. https://doi.org/10.35575/rvucn.n65a4
Morgan, D. L. (1997). Focus groups as qualitative research. Thousand Oaks, CA, EE. UU.: Sage.
Onwuegbuzie, A. J., Dickinson, W. B., Leech, N. L., & Zoran, A. G. (2011). Un marco cualitativo para la recolección y análisis de datos en la investigación basada en grupos focales. Paradigmas, 3, 127-157. Recuperado de: https://publicaciones.unitec.edu.co/index.php/paradigmas/article/view/35
Petracci M. (2004). La agenda de la opinión pública a través de la discusión grupal. Una técnica de investigación cualitativa: el grupo focal. En: Kornblit, A.L. (Comp.). Metodologías cualitativas en ciencias sociales. Modelos y procedimientos de análisis (pp. 77-89). Editorial Biblos: Buenos Aires.
Petracci, M., & Mattioli, M. (2011). Cerca del trabajo, lejos de la política: opinión de las mujeres de la Ciudad de Buenos Aires, Argentina. Question/Cuestión, 1(29). Recuperado a partir de https://perio.unlp.edu.ar/ojs/index.php/question/article/view/546
Prieto Castillo, D. (1999a). Educar con sentido. Apuntes para el aprendizaje. Mendoza: EDIUNC.
Prieto Castillo, D. (1999b). La comunicación en la educación. Buenos Aires: Ciccus-La Crujía.
Prieto Castillo, D. (2020). Mediación pedagógica y contexto digital. Revista Institucional | UPB, 48 (147), 27-38. Recuperado de: https://revistas.upb.edu.co/index.php/revista-institucional/article/view/1932
Sadín, E. (2023). La inteligencia artificial o el desafío del siglo. CABA: Caja Negra.
Sandelowski, M. (2008). Theoretical saturation. En L. M. Given (Ed.). The Sage encyclopedia of qualitative methods (Vol. 1, pp. 875-876). Thousand Oaks, CA, EE. UU.: Sage.
Sandoval, L. (2019). La apropiación de tecnologías en América Latina: una genealogía conceptual. Virtualis, 10 (19), 1-19. Recuperado de: https://www.revistavirtualis.mx/index.php/virtualis/article/view/296
Vidal, F. y Tito L. (2018). Todo es meme. Mediación memética en Radio Universidad Jujuy. Viator, revista científica de comunicación desde los bordes, 6, 87-117. Recuperado de: http://revista.fhycs.unju.edu.ar/revistaviator/index.php/viator/article/view/70
Wiggins, B. E. (2019). The Discursive Power of Memes in Digital Culture. Ideology, Semiotics, and Intertextuality. New York, London: Routledge.
Zambrano Romero, W. J., & Meza Hormaza, J. A. (2022). Impacto de las tecnologías disruptivas en el proceso de enseñanza - aprendizaje: caso UTM online. Revista Científica UISRAEL, 9 (1), 29-47. https://doi.org/10.35290/rcui.v9n1.2022.513.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
La aceptación de un original por parte de la revista implica la cesión no exclusiva de los derechos patrimoniales de los/as autores/as en favor del editor, quien permite la reutilización, luego de su edición (postprint), bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0)
Acorde a estos términos, el material se puede compartir (copiar y redistribuir en cualquier medio o formato) y adaptar (remezclar, transformar y crear a partir del material otra obra), siempre que a) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista y URL de la obra), b) no se use para fines comerciales y c) se mantengan los mismos términos de la licencia.
La cesión de derechos no exclusivos implica que luego de su edición (postprint) en Question las/os autoras/es pueden publicar su trabajo en cualquier idioma, medio y formato; en tales casos, se solicita que se consigne que el material fue publicado originalmente en esta revista.
Tal cesión supone, también, la autorización de los/as autores/as para que el trabajo sea cosechado por SEDICI, el repositorio institucional de la Universidad Nacional de La Plata, y sea difundido en las bases de datos que el equipo editorial considere adecuadas para incrementar la visibilidad de la publicación y de sus autores/as.
Asimismo, la revista incentiva a las/os autoras/es para que luego de su publicación en Question depositen sus producciones en otros repositorios institucionales y temáticos, bajo el principio de que ofrecer a la sociedad la producción científica y académica sin restricciones contribuye a un mayor intercambio del conocimiento global.