Una lectora nada común
Virginia Woolf
DOI:
https://doi.org/10.24215/16696581e686Keywords:
Virginia Woolf, literary reading, literary criticism, critical worksAbstract
In this article, the role of Virginia Woolf as a reader is analyzed through her reflections about reading which are registered in her novels, articles, essays, and her personal diary. This revision reveals that her readings move between the past and the present of her literary tradition in the presence of the contemporary time. It is documented with her exercise of writing in essays, reviews or articles, which emerge of combining accuracy, bibliographic vibrancy, argumentative clarity and familiarity, with the purpose of endorsing herself as a guide for future readers. These displacements correspond to an intellectual exercise of resistance in which Woolf describes the importance of libraries as a place where the traditions that reinforce privileges and exclusions must be broken. For the development of this revision it starts by a selection of essays and articles that have notes about the job of reading. Woof’s references about the power of libraries and readers are considered in novels such as “The waves” and “Between the acts” in notes from the “The diary” and “The diary of a writer”, at the same time, in books of essays such as “A room of one’s own”, “three guineas” and “A letter to a young poet”.
Downloads
References
Bell, Q. (1992). “Volume II. Mrs. Woolf. 1912-1941”. En: Virginia Woolf: a biography. (pp. 1-226). New York: Quality Paperback Book Club.
Forrester, V. (1978). Virginia Woolf: el vicio absurdo. Barcelona: Ultramar.
Gordon, Lyndall. (1986). Virginia Woolf. Vida de una escritora. Barcelona: Seix Barral.
Woolf, V. (2016). [1916]. “Horas en una biblioteca”. En: Horas en una biblioteca. (pp. 11-20). Barcelona: Seix Barral
Woolf, V. (2015) ). [1941]. Entre actos. Buenos Aires: Losada.
Woolf, V. (2013). [1939]. “Reseñar”. En: Leer o no leer y otros escritos. (pp. 199-220). Madrid: Abada
Woolf, V. (2012). [1931]. Las Olas. Barcelona: Edhasa.
Woolf, V. (2009). [1925]. “El lector común”. En: El lector común. (pp. 2-3). Barcelona: Lumen.
Woolf, V. (1994a). [1977]. Diario íntimo III. (1932-1941). Barcelona: Grijalbo Mondadori.
Woolf, V. (1994b). [1925]. “The tale of the Genji”. En: The essays of Virginia Woolf. Volume 4. 1925-1928. (pp. 264-268). New York: Harcourt.
Woolf, V. (1984). [1977]. Una habitación propia. Barcelona: Seix Barral
Woolf, V. (1977a). [1924]. “El señor Bennett y la señora Brown”. En: La torre inclinada. (pp. 29-46). Barcelona: Lumen.
Woolf, V. (1977b). [1925]. “¿Cómo hay que leer un libro?”. En: La torre inclinada. (pp. 47-62). Barcelona: Lumen.
Woolf, V. (1977c). [1922]. “Sobre leer novelas”. En: La torre inclinada. (pp. 140-151). Barcelona: Lumen.
Woolf, V. (1977d). [1925]. “La impresión de un contemporáneo”. En: La torre inclinada. (pp. 173-184). Barcelona: Lumen.
Woolf, V. (1977e). [1940]. “La Torre inclinada”. En: La torre inclinada. (pp. 201-208). Barcelona: Lumen.
Woolf, V. (1977f). [1939]. Tres guineas. Barcelona: Lumen
Woolf, V. (1954). [1953]. Diario de una escritora. Buenos Aires: SUR
Woolf, V. (1932). A Letter to a young poet. London: Hogarth Press
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
La aceptación de un original por parte de la revista implica la cesión no exclusiva de los derechos patrimoniales de los/as autores/as en favor del editor, quien permite la reutilización, luego de su edición (postprint), bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0)
Acorde a estos términos, el material se puede compartir (copiar y redistribuir en cualquier medio o formato) y adaptar (remezclar, transformar y crear a partir del material otra obra), siempre que a) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista y URL de la obra), b) no se use para fines comerciales y c) se mantengan los mismos términos de la licencia.
La cesión de derechos no exclusivos implica que luego de su edición (postprint) en Question las/os autoras/es pueden publicar su trabajo en cualquier idioma, medio y formato; en tales casos, se solicita que se consigne que el material fue publicado originalmente en esta revista.
Tal cesión supone, también, la autorización de los/as autores/as para que el trabajo sea cosechado por SEDICI, el repositorio institucional de la Universidad Nacional de La Plata, y sea difundido en las bases de datos que el equipo editorial considere adecuadas para incrementar la visibilidad de la publicación y de sus autores/as.
Asimismo, la revista incentiva a las/os autoras/es para que luego de su publicación en Question depositen sus producciones en otros repositorios institucionales y temáticos, bajo el principio de que ofrecer a la sociedad la producción científica y académica sin restricciones contribuye a un mayor intercambio del conocimiento global.