Game, rights and citizenship: the toy library as ambit of social intervention

Authors

  • María Victoria Martin Instituto de Investigaciones Sociosimbólicas Latinoamericanas Aníbal Ford; Facultad de Periodismo y Comunicación Social; Universidad Nacional de La Plata/ Departamento de Ciencias Sociales; Universidad Nacional de Quilmes http://orcid.org/0000-0001-6249-6935
  • Nancy Díaz Larrañaga Instituto de Investigaciones Sociosimbólicas Latinoamericanas Aníbal Ford; Facultad de Periodismo y Comunicación Social; Universidad Nacional de La Plata/ Departamento de Ciencias Sociales; Universidad Nacional de Quilmes http://orcid.org/0000-0001-9727-4718
  • Mónica Zapatería Facultad de Periodismo y Comunicación Social (Universidad Nacional de La Plata) http://orcid.org/0000-0003-2759-1333

DOI:

https://doi.org/10.24215/16696581e040

Keywords:

game, toy library, rights, intervention, social change.

Abstract

The purpose of this article is to reflect on the importance of game as ambit of Rights of the Child development and social practice. It analyse the experience of La Máquina de los Sueños, a toy library settled in San Carlos neigbourhood, in La Plata. In adittion, related to citizenship, we understand that this ambit proposes social intervention in orden to social change.

The study is part of the research project "Social practices and temporary representations: interchange between educational/political issues and social change” (2015-2019), Facultad de Periodismo y Comunicación Social, Universidad Nacional de La Plata, Argentina.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

María Victoria Martin, Instituto de Investigaciones Sociosimbólicas Latinoamericanas Aníbal Ford; Facultad de Periodismo y Comunicación Social; Universidad Nacional de La Plata/ Departamento de Ciencias Sociales; Universidad Nacional de Quilmes

Licenciada en Comunicación social (1996), Profesorado en Comunicación (1998), Planificación y Gestión de Procesos Comunicacionales  (2006) de Facultad de periodismo y Comunicación Social Universidad Nacional de La Plata, Argentina.

Áreas de interés comunicación y cultura, comunicación y educación
Línea de trabajo: comunicación, cultura y tecnologías


Nancy Díaz Larrañaga, Instituto de Investigaciones Sociosimbólicas Latinoamericanas Aníbal Ford; Facultad de Periodismo y Comunicación Social; Universidad Nacional de La Plata/ Departamento de Ciencias Sociales; Universidad Nacional de Quilmes

Licenciatura en Comunicación Social (1995). Facultad de Periodismo y Comunicación Social Universidad Nacional de La Plata., Argentina
Magister en Comunicación. Universidad Iberoamericana de México (1998)

Áreas de interés comunicación y cultura
Línea de trabajo: comunicación, cultura y temporalidades

Mónica Zapatería, Facultad de Periodismo y Comunicación Social (Universidad Nacional de La Plata)

Periodista. Facultad de Periodismo y Comunicación Social  de la Universidad Nacional de La Plata, Argentina (1986).

Profesora Adjunta de la cátedra "Comunicación y Medios" de la citada unidad académica y docente extensionista. Maestranda de la maestría Planificación y Gestión de Procesos Comunicacionales.

Áreas de interés  Sociedad de la Información y TIC
Línea de trabajo: comunicación y TIC

References

Antón, A. M. y Rodríguez, G. S. (2011). Concepto y tipos de ludotecas. Lecturas: Educación física y deportes, 161(5).

Assinato, G.; Vestfrid, P. y Teodosio, M. A. (2017). Juego, comunicación y cambio social: una experiencia de ludoteca infantil en La Plata. Question, 1(53), FPyCS, UNLP.

Benito Gadea, V. (2016). Las ludotecas en la educación no formal. Profundizando en un caso. Recuperado de http://uvadoc.uva.es/bitstream/10324/18705/1/TFG-O%20792.pdf

Bianchi Zizzias, E. (1995). Ludotecas: espacios para jugar de la A a la Z. Buenos Aires: Fundación Educa.

Bonilla Ramírez, A. M. y Aguilar Alatorre, G. (2013). La ludoteca: una experiencia educativa y recreativa no formal para crear oportunidades de aprendizaje, como forma de intervención en niños, jóvenes y adultos. Ponencia presentada en el Primer Congreso Internacional de Intervención Educativa, Universidad Pedagógica Nacional, Sevilla. Recuperado de http://www.academia.edu/download/32408767/libro_lie.pdf#page=493

Bruner, J. (1986). Juego, pensamiento y lenguaje. Perspectivas, 16(1), 79-85.

Craig, G. J. y Baucum, D. (2001). Desarrollo psicológico. México: Pearson Educación.

Díaz Larrañaga, N.; Martin, M. V. y Echeverría, M. P. (2011). Notas sobre la voluntad de cambio en el espacio público: la importancia de la intervención en comunicación. Anuario de investigaciones 2011. Facultad de Periodismo y Comunicación Social,

Universidad Nacional de La Plata, La Plata. Recuperado de http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/62995/Documento_completo__.pdf-PDFA.pdf?sequence=1

García Canclini, N. (1995). Consumidores y Ciudadanos. México: Grijalbo.

Gumucio Dagron, A. (2001). Comunicación para el cambio social: el nuevo comunicador. Recuperado de http://comminit.com/la/node/150367

Matus, T. (2004). Apuntes sobre intervención social. Chile. Recuperado de http://trabajosocialucen.files.wordpress.com/

Sáenz López, N. (2014) Ludoteca Infantil Jugando Aprendo (Trabajo fin de grado).

Recuperado de http://biblio3.url.edu.gt/Tesario/2014/05/84/Saenz-Nancy.pdf

Ulloa Ziaurriz, T. (coord.) (2000). El libro de la ludoteca. Una guía para aprender jugando. Dirección general de equidad y desarrollo social del Gobierno del distrito Federal, México. Recuperado de http://www.sideso.cdmx.gob.mx/documentos/libro_ludoteca_df.pdf

Published

2018-04-23

How to Cite

Martin, M. V., Díaz Larrañaga, N., & Zapatería, M. (2018). Game, rights and citizenship: the toy library as ambit of social intervention. Question/Cuestión, 1(58), e040. https://doi.org/10.24215/16696581e040

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>